Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Kopiering av hårddisk

danh35

Recommended Posts

Hej!

Jag har en dator vars hårddisk börjat ge ifrån sig ljud som vittnar om att den sjunger på sista versen. Därför tänkte jag genast köpa en ny hårddisk innan den kraschar. Men eftersom mitt system fungerar perfekt och är konfigurerat precis som jag vill ha det så vill jag väldigt gärna slippa en total ominstallation. Nu undrar jag hur man lämpligen kopierar över det gamla hårddiskinnehållet till den nya hårddisken så att det sedan bara är att köra som om ingenting hade hänt? Jag har tillgång till ett diskloningsprogram Ghost 7.5. Men fungerar det om den nya hårddisken är av annan storlek? Är det bäst att skapa en image av min primära hårddisk (som ska bytas ut) och lägga den på den andra hårdisken (jag har två hårddiskar i datorn) och därefter kopiera över den till den nya hårddisken eller kan man kopiera direkt från hårddisk till hårddisk? Vidare har jag hört att Ghost inte kan skriva till en NTFS-partition? Detta innebär väl att jag måste ha en FAT32-partition på min 2:a hårddisk om jag vill lägga imagefilen dit?

mvh

/Dan

Ghost är en bra idé, din nya HDD kan du formatera i FAT32, för att sdan lägga över ghost kopian från din nuvarande HDD, för att sedan konvertera den till NTFS efteråt..

Uppdatera Mera :)

Ok tack, men vad är anledningen till att den nya hårddisken först måste formateras till "fel" filsystem? Och hur gör man sedan konverteringen till NTFS?

Mvh

Dan

Kolla på Nortons hemsida.

Nyare versioner av Ghost kan skriva direkt till NTFS.

Hur det är med 7.5 vet jag inte, men det borde gå att ta reda på...

Har du sedan plats på den andra disken, så kan du lägga *.gho-filen där så länge.

-----------------------------------------------------------------

Mail: Mij@idgmail.se

Det är inte ngt fel filsystem.. däremot så kan NTFS hantera större mängder data än FAT.. och säkrare mindre krasher m.m..

Uppdatera Mera :)

Det jag menade med "fel" filsystem var att jag vill ha NTFS inte att det är något fel i sig med FAT32. Jag tycker egentligen inte att man borde behöva formatera den nya hårddisken överhuvudtaget innan man kopierar över innehållet från den gamla hårddisken. Det borde automatiskt bli NTFS om man hade NTFS på den gamla disken.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...