Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Spara WORD-dok som "mall"

Mejram

Recommended Posts

Hejsan!

Hur gör man för att spara ett WORD-dokument som en typ av mall där det som redan står inte går att ändra men man ska kunna lägga till både mer text + eventuellt annat.

Har testat att låsa dokumentet men då kan man inte lägga till något nytt. Spar jag det som .dok eller .dot är inte texten som redan finns "fast"/"låst" utan går att radera/ändra.

Om det inte går i WORD ge mig ett tips på något annat program som klarar av det. "Originalet" ska innehålla både text och bilder...

Välj SPARA SOM, välj dokumentmall och skriv in ett namn på mallen. När du sen skall öppna dokumentmallen som nytt dokument så väljer du Arkiv/Nytt och där skall du då se namnet på den mallen som du har skapat.

Hej!

Tack för snabbt svar :-)

Det har jag redan testat och även då är inte "originaltext/bilder" låsta utan går att ändra vilket jag alltså inte vill.

Om man skrivskyddar dokument så går det inte att spara med ändringar/tillägg som jag tror var syftet. Det skulle ju i så fall också gå att genom Verktyg/skydda dokument lösenordsskydda alltihopa men jag tror inte det var det som menades.

Hej Mejram!

Bara en liten fundering......du kan inte lägga upp din mall i Microsoft Excel? Där är det tämligen enkelt att låsa specifika celler mot ändring samtidigt som övriga är öppna för inmatning.

Som sagt - en tanke.

Ha en bra kväll.

Med vänliga hälsningar

Amos Bronson Alcott

Hej Mejram

Själv är jag en riktig klåpare när det gäller Word, men jag nämnde din fråga till en kompis som är desto duktigare.

Han sa att man möjligen kunde skapa ett *formulär* och spara det som *formulär-mall*. Där skulle man tydligen kunna infoga textrutor och bilder m.m

Dessa skulle sedan vara låsta, men man skulle kunna fortsätta skriva ändå.

Han nämnde även något om html i sammanhanget.

Ja, som du märker är jag inte precis någon fena på det här, men inlägget kanske kan ge dig någon idé.

Jag sökte på ordet *formulär* i Word-hjälpen, och det stod en del om det. (som jag inte riktigt förstod tyvärr).

ha de

Amos

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

[inlägget ändrat 2004-10-04 01:40:22 av Amos Bronson Alcott]

Hej igen!

Tack för alla tips som jag ska testa under dagen. Återkommer ... :-)

Nu har jag hjälpligt fått till det. Inte perfekt men det "får duga".

[inlägget ändrat 2004-10-04 15:47:04 av Mejram]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...