Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

En urflippad dator


henrik132

Rekommendera Poster

Hej hej

Jag har en Fujitsu simens

1 ghz celleron, 256mb SDram, geForce2 MX400, Windows XP he.

 

Problemet är att datorn efter en omformatering funkar nån vecka och sen segar ner nått otroligt. Vi har varit väldigt noga med virusprogram och adawares. Men den segar ändå ner.. Den är även MYCKET seg när man sen ska installera windows på nytt.

Nån som kan ha en susning om vad det kan vara? Kan det vara nått i bios jag har råkat pilla på?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

För att ha windows xp måste du ha minst

512 i minne.

jag hadde också lite minne.

det går segt,ju mer minne desto bättre

 

clink

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det behövs inte 512 i RAM för att köra Windows XP. Har kört på en gammal p233 med med 192 i RAM, men vist gick det trögt. Besök länk nedan för kravspec.

 

http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/evaluation/sysreqs.mspx

 

<^> To Boldly Go Where No Man Has Gone Before <^>

 

[inlägget ändrat 2004-09-30 16:00:33 av popjosef]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en seg dator nu?

Vad visar Aktivitetshanteraren när det gäller processers CPU-tid på fliken Processer och CPU-användning/växlingsfil på Prestanda-fliken?

 

Du nämner inget om brandvägg. Hur är det med det?

 

Du kan också köra HijackThis och skicka hit loggen så kan någon se om du har några olämpliga processer igång som kan tänkas slöa ner datorn.

 

HijackThis samt instruktioner:

http://www.majorgeeks.com/download3155.html

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=618259#618305

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag formaterat den till NTFS och slängt in XP igen. Installationen gick hyffsat snabbt, men när jag kommer in i windows är det som att sitta vid 486:a..

En grejj jag har tänkt på är om man kanske skulle nollställa bios.. Vet inte riktigt viken bios-verision jag har, men man kan säga att det är ett "standard-bios", det är blått med gul text.. Själv har jag sett det hos många datorer.. Jag vill inte ta ur batteriet.. nån som vet vart jag ska gå för att "nollställa/återställa" bios?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Bios har nog ingenting med det här att göra. Men en ren installation av Win XP Pro tar upp ~130Mb RAM, sen tillkommer Antivirus, ICQ, Skype osv så ofta hamnar man på ~175Mb. Detta innebär att även om man KAN köra på 128Mb som de sägs ovan så behöver man 256 för att det ska gå framåt, och 512 om det ska flyta. För spel krävs ännu mer.

 

Oavsett vad det nuvarande problemet beror på så skulle jag rekommendera att du skaffar lite mer RAM, speciellt som du använder SDram som är mycket långsammare än DDR.

 

Kolla det som popjosef skrev, om det är HardFull.A så syns det ju rätt fort.

 

För att kontrollera hur mycket minne som används gör du så här:

 

1. Tryck Ctrl + Alt + Del

2. Titta längst ner i högra hörnet, där står det "Allokerat minne: xxx/xxx"

 

den första siffran är hur mycket som används.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte mängden RAM-minne det beror på. Den här datorn har kört XP home länge utan problem, men det är nu den börjar sega ner sig. Jag har en annan dator med 192mb lååångsamma SDram-minnen och en P3:a på 800mhz som flyter hur fint som helst..

Datorn med problem har dem nu..

Sak samma, minnesdiskutionen kan läggas ned... Det är INTE orsaken...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om man är väldigt noga med antivirus och adware så kan man råka få in något olämpligt i datorn. Så hur vore det att köra HijackThis och låta oss få se vilka processer som är igång, se mitt inlägg 30/9 16.44?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Alltså... när jag formaterade datorn gjorde jag det bortkopplad från allt vad internet och nätverk heter(drog alltså ut sladden). Om nu inte ett adwear eller virus ligger på xp-skivan så vet jag inte vart det skulle komma ifrån...

Alltså, datorn är omformaterad och inget utom XP-skivan har varit i dator... Och ändå är den som en 486:a...

 

[inlägget ändrat 2004-10-08 00:15:14 av grieF]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tala om vad för processer du har igång då. Har du gjort lämpliga inställningar i XP för att optimera för prestanda och inte för häftigt användargränssnitt, som det ofta är direkt efter en installation?

Har du stängt av processer som inte behövs?

 

Jag vet inte hur BIOS skulle kunna påverka hur datorn beter sig i drift, visst kan man klanta till det i BIOS men det brukar ju visa sig genom att saker slutar funka inte genom försämrad prestanda, t ex det går inte att komma åt hårddisken.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...