Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

FAT32 eller NTFS eller både och?


tommydansk

Rekommendera Poster

Jag har ett litet bekymmer?, funkar det å ha FAT32 på hårddisken där xp ligger och NTFS på hårddisk nr2? eller blir det konflikter när det är olika format?

Jag är lite feg å prova formatera om hårddisken till NTFS, det verkar "lite" riskfyllt, eller?

Jag skulle vilja ha NTFS, men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga utan att behöva radera allt på disken, jag vill verkligen att allt ska funka sen, så att man slipper alla ominstallationer till program och saker som man har kopplat till datorn.

 

P4 2Gh, 256mb sdram, 80 gb UDMA hd, GeForce Ti200 64mb,Windows XP sp2.

 

[inlägget ändrat 2004-09-29 20:29:32 av tommydansk]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

NTFS är bättre,säkrare,stabilare än FAT32.

 

Osäker, men går det ha FAT32 ihop med XP överhuvudtaget?

 

Körde själv en gång win98 på fat32 och min xtra hdd var i ntfs, och det funkade bra.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går utmärkt att ha det som du förklarar.. FAT på HDD1 och NTFS på HDD2.. bara att konvertera FAT32 till NTFS efter install på hdd 2 som blir D: i den här datorn..

 

1. klicka på "start"

2. klicka på "kör"

3. skriv in "cmd"

4. klicka på "OK"

5. skriv in convert /fs:ntfs

(om det är D: du vill ändra så blir det alltså "convert d: /fs:ntfs"

 

 

Uppdatera Mera :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har xp och kör FAT32, men det finns ett stopp för filstorlek på över 4 gb och det vill jag förbi, och jag har förstått att jag behöver ha NTFS då, finns det nåt riskfritt sätt å ändra det utan att några program eller inställningar skadas?

Jag har inte köpt nån ny disk än, men det är på gång.

 

P4 2Gh, 256mb sdram, 80 gb UDMA hd, GeForce Ti200 64mb,Windows XP sp1.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej!

 

Du kan behålla FAT32 på din C:-partion med operativsystemet på om du vill, men det är helt riktigt att det det finns en övre gräns på 4 GB för filsystemet.

 

Det går också att byta C: till NTFS om du i kommandotolken skriver Convert C: /FS:NTFS. Du förlorar inget på disken.

 

Din andra disk blir din D:-disk och den kan du formattera direkt i Diskhanteraren till NTFS. Tänk bara på att ge den en enhetsbetckning t ex D: först! OBS! Större diskar än 132/137 GB kräver specialbehandling!

 

M v h

Lennart

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan med Windows XP köra med både FAT 16, FAT 32 och NTFS. Partitioner större än 8GB hanterar NTFS utrymmet bättre än vad FAT gör. Den största partitionsstorleken i FAT 32 som Win XP kan skapa är 32 GB. Vill du ha större FAT 32 partitioner måste du använda Fdisk från tidigare Windows versioner.

Du kan blanda FAT och NTFS partitioner hur du vill.

Var inte rädd för NTFS utan tänk på att det ger större säkerhet, effektivitet och pålitlighet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har windows millenium i grunden och en xp-uppgradering på det, och när jag väljer att fortmatera så får jag meddelandet: Denna konvertering kommer även säkerhetskopian av det tidigare operativsystemet. vill du fortsätta?

 

det hänger inte ihop riktigt, jag fattar inte riktigt konsekvensen, kan någon hjälpa mig, vågar jag fortsätta?

 

jag är inte rädd för NTFS, tvärtom, jag vill väldigt gärna ha det, men jag är inte villig å offra en massa datastrul på vägen.

 

P4 2Gh, 256mb sdram, 80 gb UDMA hd, GeForce Ti200 64mb,Windows XP sp1.

 

[inlägget ändrat 2004-09-29 22:08:59 av tommydansk]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...