Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Produktaktivering i XP


MangePange

Rekommendera Poster

Kan någon förklara?

Jag förstår inte riktigt det här:

"

F. Vilken typ av information skickas till Microsoft när jag aktiverar en produkt?

S. Ditt installations-ID skickas till Microsoft. Det är allt.

 

F. Måste jag aktivera Office flera gånger?

S. I vissa fall måste du aktivera produkten igen, exempelvis om du flyttar produkten till en annan dator eller om du byter ut ett stort antal hårdvaruvarukomponenter på datorn.

"

Ovanstående är hämtat ifrån ms frågor och svar kring produktaktivering. Vad jag inte förstår är om det ända som skickas till ms är installations-ID varför i hela världen måste jag då omaktivera en mjukvara för att jag byter en del hårdvara?

 

Detta är en seriös fråga och jag förstår verkligen inte. Snälla någon förklara för mig.

/Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ovanstående är hämtat ifrån ms frågor och svar kring produktaktivering. Vad jag inte förstår är om det ända som skickas till ms är installations-ID varför i hela världen måste jag då omaktivera en mjukvara för att jag byter en del hårdvara?

 

För att ditt ID genereras med hjälp av vissa hårdvarukomponenter för att det ska bli unikt osv.

 

En bra jämförelse är en dongel - en sådan har du väl sett? Exempelvis Lightwave, 3DMAX, Maya osv är exempel på program som använder en dongel som man pluggar in i parallellporten eller usb-porten. Denna har ett unikt nummer som programvaran använder för att skapa ett annat nummer (en challenge gravt förenklat) som du skickar in till programtillverkaren. De skapar då en nyckel som du återfår med vilken du låser upp programvaran för kommerciell användning..

 

...enda skillnaden med M$ system är att du slipper skriva in svarsnyckeln manuellt om du har tillgång till internet. Det finns gott om programvara där ute som genererar nycklar med hårdvaran som bas, vilket då kräver en ny nyckel om du byter vissa delar...

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det snabba svaret, nu förstår jag tanken bakom det hela. Som nybörjare på forumet måste jag även fråga om poäng-funktionen, om jag vill tacka Weyland för det snabba svaret klickar jag då bara på någon nivå i poäng-stapeln på hans inlägg?

/Magnus

 

 

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag förstår inte varför man ska ha poäng för inläggen, för vad då? Jag fattar ingenting.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heh ;)

 

..du klickar på poängstapeln som är en bildlänk - resten är självförklarande..

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

... som i "framtiden" skulle kunna användas som "rabatt" vid köp av tidningar mm.. från IDG..

 

_______________________________________________________

VARNING: Intagande av alkohol kan resultera i att du vänder dig om på morgonen och får syn på något riktigt otäckt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...