Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flera partitioner nödvändigt?


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Är fler än en partition nödvändigt i dagsläget? Jag har alltid partitionerat mina hårdiskar flitig eftersom jag tycker att det är lättare att dela upp sina filer då + att jag sedan tidigare vet att det snabbar upp windows om man inte kör allt i en enda stor partition på 80 Gb som i detta fall som jag kommer till nu. Byggde för ett tag sedan en dator åt en arbetskompis å partitionerade upp den å satte c: till 10 Gb å delade upp resten i andra partitioner. Nu har människan lyckats fylla sin c: med allt möjligt å använder inte dom andra partitionerna speciellt mycket för hon upplever det så krångligt. Hon vill ha hela hårdisken i en partition. Så frågan e om det bara e skrock att windows blir slöare ju större c: (Systemdisken) är?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplever det inte som speciellt nödvändigt att ha flera part. Jag själv har en för systemet och drivrutiner, en för installerade program och en för program som jag redan har installerat. Den sista går absolut utmärkt att ha på en cd-skiva. En fördel med att ha en partition med program som man har installerat, är att det går kanske lättare att få en överblick. Om det är så att man måste installera om windows så har den senare ingen större funktion eftersom alla program man installerar måste skrivas in till windowsregistret. Jag tror inte windows blir slöare för att man har en och samma partition på allt, men jag kan ha fel.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej

 

Jag tycker det verkar bra det du gjort, har det själv så.

Men om hon fyller upp hela C:\ så att kanske inte ens växlingsfilen får plats, så blir det troligen slött.

 

Jag har bara Windows plus dom allra viktigaste programmen i C:\

Större program installerar jag i D:\

E-post och *Mina Document* adresserar jag till E:\

Där har jag även all musik och bilder m.m

 

Konstigt att hon tycker det är besvärligt tycker jag. Vid ominstallation av Windows på C:\, så berörs ju t.ex inte E:\ där alla dokument, bilder och musik ligger.

En klar fördel tycker jag.

 

Ja det var vad jag tyckte alltså.

 

ha de

Amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tillgägg til det som Amos skriver: Dom program som liger på en egen partititon måste installers på nytt i händelse av att man installera om windows.

 

 

[inlägget ändrat 2004-09-23 03:00:21 av supporter]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Tillägg

 

När jag såg supporters svar så insåg jag att jag nog missuppfattade din fråga.

Du undrade kanske om Windows skulle bli slöare om du hade hela 80 Gb disken som en enda partition.

Nej det tror jag inte, kan inte komma på någon anledning till varför det skulle bli slöare. Bara man underhåller den med defragmentering o.s.v

 

Anledningen till att jag har det som jag har det..

C:\ systemet plus lite program

D:\ stora program

E:\ användarfiler

 

är att jag först installerar Windows och sedan alla program (även dom stora i D:\).

När det är klart så tar jag en Ghost-image av C:

Om Windows sedan total-kraschar, så återställer jag Imagen på 10 minuter och får ett helt fräscht system igen.

Och eftersom programmena i D:\ var installerade när jag tog Ghost-imagen, så behöver jag ju inte heller återinstallera dom, eftersom alla referenser till dom finns i imagen.

 

ha de

Amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej supporter

 

Vi sitter visst och skriver ikapp *skrattar*.

 

Ja du har helt rätt. Om man installerar om Windows, så måste man installera om programmen i D:\ också

 

Men kör man på mitt sätt med Ghostklon så är det sällsynt att man behöver det. Jag har dessutom bara stora program där som tar plats (atlas, stora lexikon och spel å så), så dom flesta har jag ihop med systemet.

 

ha de

Amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

[CITAT]supporter skrev:

Hej! Vad är Ghostklon förnåt?[/CITAT]

 

Hej, en Ghost-image gör man med programmet Norton Ghost. Manual här

 

http://www.sussex.ac.uk/USCS/DTS/ghost/ghost.pdf

 

Enkelt utryckt så skapar man i DOSLÄGE en EXAKT kopia av en hel partition. Dvs om man klonar C:\ så får man exakt kopia av allt som finns där (Windows med alla inställningar, drivrutiner, program ja allt som finns på C:\).

 

När sedan Windows krashat eller blivit hopplöst av någon anledning, så återställer man med denna Image.

Vid återställandet så raderas/formateras först C:\, sedan återställs allt PRECIS som det var när man skapade imagen/klonen.

Det är alltså inte alls likt en systemåterställning, och det är viktigt att förstå att allt på målpartitionen raderas.

 

Norton Ghost klonar endast HELA partitioner och när den återställer så skriver den över hela målpartitionen. Så Imagen måste du förvara på annat media, annan HD eller CD/DVD.

Eller annan partition på samma HD (det sista inte så smart ifall hela HD kraschar förstås).

 

Norton Ghost är mycket tillförlitligt.

Det är bra om man utöver den första Imagen också ser till så att man har en ganska nytagen Ghost-image, så att man slipper förflytta sig allt för *långt bak i tiden* efter ett återställande.

 

ha de

Amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2004-09-23 13:00:32 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

[CITAT]TalisMan skrev:

Inte nödvändigtvis tex spel kan fungera utan ominstall om de ligger på D:\..[/CITAT]

 

Jo jag har också märkt det. En del program verkar liksom köra sitt eget race om man säger så.

 

Men de flesta program verkar vara beroende av de referenser, filer och/eller registernycklar, som de vid installationen lagt in i Windows.

 

ha de

Amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...