Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skillnad mellan RedHat och S.u.s.e


Tom

Rekommendera Poster

Vad är det för skillnad mellan RedHat 6.0 och S.u.s.e 6.0??

Jag ska börja köra linux och vet inte vilken jag ska välja mellan de två......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat SUSE Office99, dvs SUSE5.3+ett "Officepaket" samt också Redhat. SUSE har nog varit ledande på grafikkortdrivrutiner så har du en sprillans ny dator med avancerat kort kan SUSE vara bättre. Redhats styrka ligger i en som jag tycker mer lättläst installationshandbok. RHs svaghet tycker jag är "vad göra efter installationen". Själv gillar jag Debian och "RH" bäst. Använder mest Mandrake 6.0 som är en RH6 klon. Fick låna en hembränd Mandrake CD för test....och blev fast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Petter Storm

Jag skulle nog rekommendera Red Hat av två anledningar.

1. Det är fortfarande många fler som kör RH. Detta gör att du enklare kan få hjälp.

2. Red Hat använder paketsystemet RPM. Detta är mycket enkelt att använda. Suse har visserligen också stöd för rpm men Red Hats implementering är bättre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ska välja distribution efter paketsystem bör man nog välja Debian, vars paketsystem av de flesta anses vara bättre än rpm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riccard Akerman

jag kör själv redhat och rekomenderar det, fast jag säger bara en sak, linux är INTE redhat (inte suse heller för den delen).. sedan så använder väl SUSE oxå RPM ? om jag inte minns helt fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Petter Storm

Det stämmer bra men nu handlade det om RH kontra suse och då har RH en kraftfullare rpm-implementering.

 

Kan för övrigt starkt rekommendera GNOMEs rpm-hanterare, gnorpm!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stefan hellkvist

om du är ny inom Linux ska du helt klart köra SuSe!!!

finns ett bra prg för nybörjare->Yast, i vilket du kan göra dom flesta inställningarna i....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...