Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Vilket antivirus/brandvägg är egentligen bäst?

meko

Recommended Posts

Hej!

Kom med synpunkter och erfarenheter - Vilket program är "bäst", helt enkelt?

Pris? Användarvänlighet? Uppdateringar? På svenska? Konflikt med andra program?

Mvh Magnus

Hej

Det är efter tycke och smak tror jag!

Men av virusprogrammen så tror jag på: NORTON,PANDA,F-SECURE! Det är dom jag har testat och tycker att dom är rättså likvärdiga!

Brandväggar har jag bara testat:

ZONE ALARM och PANDAS Och svårt att säga vilken som är bäst av dom!

Gör en sökning på exvis Google så kan du ju testa dig vad du tycker!

Ha det!

Helren

Det finns många som anser det vara förmer att hållas för mästare än att vara det

AMD Athlon Barton 2,17Ghz,1024Mb Ram, 120+80Gb,Radeon 9600 256Mb

AMD Athlon 1,8Ghz + 256Mb SDRAM, Geforce 32MB, 40G

Guest idgadmin

Om du bara surfar och mejlar till/från jobbet så kommer du förmodling bara att bli drabbad av större virus som sprider sig självt, då kan du nästan använda vilket antivirus progrom som helst.

Men om du ofta laddar ner saker (från kazaa t.ex), besöker skumma sidor, mejlar hej vilt till alla personer så bör du använda Kaspersky eller F-Secure. Absolut inte Norton.

Det finns skrämmande många trojaner (virus) som kommer förbi brandväggar. Själv så kör jag med en router som blockerar större delen av det jag inte vill ha, och så kör jag "Tcp-View" där jag kan kolla alla anslutningar jag har till internet. Det fungerar mycket bra för mig.

Guest idgadmin

Tycke o smak,som det vackert heter.

Kör själv med Kaspersky och det funkar kanon.Jag har lekt mig fram och denna föll i mitt tycke.

............................

Intel® Pentium® 4 Processor

Radeon X800 XT-grafikkort 256MB

400 GB SATA 2*2 + Extern Western & Digital 400GB

har alltid kört med norton och har alldrig haft nåt virus

def sygate firewall, mycket användarvänlig och säker

(även gratis vers är säker!)

Guest idgadmin

927 hur vet du att du inte har haft något virus?

Jag tycker att bästa antivirus programmet är kunskap om datorer.

Dom som jag har testat under en längre tid (Norton, F-secure, Kaspersky och Panda) har fungerat mycket bra.

När det gäller mjukvaru brandväggar så är det dom regler som DU sätter som avgör hur "bra" din brandvägg är.

Guest idgadmin

Jag föredrar definitivt F-secure framför Norton. Har köt Norton ca 1 år och bytt till F-secure, verkar mer förtroendeingivande. Efter installation hittade F-secure 4 trojaner som Norton missat. F-secure söker automatiskt efter virusuppdateringar varje timma, Norton en gång i veckan. F-secure använder för övrigt samma virusdatabas om Kaspersky, de två programmen har i tester hittat 100% av alla gömda virus.

i nästan alla tester vinner Norton antivirus, och jag håller med.

f-secure är absolut värdelöst i de tidigare versionerna, för t.ex. win 98

men har nu blivit bättre, och är nu nästan i klass med norton.

panda finns ju också, men brukar inte rankas lika högt som ovanstående.

Hej alla och tack för synpunkter och kommentarer!

Har själv Panda Platinum Antivirus(antiv.+brandv.).

Tycker dock att det krånglar en del. Framför allt när jag skall skicka E-post.

Är mailet på några hundra kb eller mer så tar sändningen evigheter.

Ett par (komprimerade) digitalbilder och man får ge upp! = Stänga av programmet, om man vill få iväg mailet!

(Givetvis så drabbades jag också av en massiv(!) virusattack till slut, som en följd av det här förfaringssättet. Det tog visserligen något år, men det svider lika förbaskat när man blir drabbad!!)

Problemet uppstår också om jag tex. skall ladda upp digitalbilder för beställning av kopior hos något labb!

-Bara att stänga av programmet om det skall lyckas!

Har kontaktat supporten några gånger, men än är inte det inte löst!

Annars(!) så funkar det bra och verkar ta det mesta!

(Lite tveksam är jag om det har klarat av masken "Korgo".

Virus-analysen av datorn blev minst sagt underlig för ett par dagar sedan då programmet oavbrutet detekterade och desinfekterade "korgo-virus"!

-Var uppe i över 10 000 st. virus när jag tröttnade på att köra analysen...(Filändelsen ändrade sig hela tiden..)

Men nu verkar det faktiskt vara helt borta....! (-Tror jag, eller..!)

Kommentarer?

Tack på förhand - Mvh Magnus

Amos Bronson Alcott

[CITAT]meko skrev:

Har själv Panda Platinum Antivirus(antiv.+brandv.).

Tycker dock att det krånglar en del. Framför allt när jag skall skicka E-post.

Är mailet på några hundra kb eller mer så tar sändningen evigheter.

Ett par (komprimerade) digitalbilder och man får ge upp! = Stänga av programmet, om man vill få iväg mailet![/CITAT]

Hej meko

Om du högerklickar på pandan nere till höger bredvid klockan och väljer *konfigurera permanent skydd*.

Sedan väljer du under *permanent skydd för e-post* att klicka på *konfigurera*.

Sedan kan du prova med att under *virusanalys* ta bort bocken i rutan *utgående*.

Klicka sedan Ok och Ok igen.

Då kommer inte Panda att scanna din utgående e-post.

Då borde det fungera bättre tycker jag.

Och du behöver förhoppningsvis inte stänga av Panda när du skickar större mail.

ha de

Amos

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

Hej Amos!

Tidigare har jag testat att avmarkera skyddet helt för all E-post - alltså i den första "dialogrutan".

Men det enda som har hjälpt har varit att avmarkera alla tre alternativen..!

Åtminstone har det inte funkat att bara avmarkera skyddet för E-post så då har jag avmarkerat alla tre boxarna på den sidan (E-post, Filer, Brandvägg)!

Skall prova med att avmarkera skyddet för bara den utgående posten enligt Ditt tips, så får vi se vad som händer!!

MVH Magnus

Amos Bronson Alcott
Skall prova med att avmarkera skyddet för bara den utgående posten enligt Ditt tips, så får vi se vad som händer!!

Hej meko

Logiskt sett borde det ju inte fungera, eftersom du redan provat med att ta bort HELA E-post skyddet (men prova ändå, datorer har ju sina egna ideér ibland).

Men eftersom du säger att det fungerar när du bockar bort alla 3 alternativen i den första dialogrutan, så har det ju troligen med någon del av det permanenta skyddet att göra.

Har du provat med att selektivt bockat av en efter en av de tre alternativen. Jag menar att först bocka bort *permanent skydd för filer*, och prova med att skicka ett mail.

Sedan sätta dit bocken igen.

Sedan göra så för E-post-skyddet också.

Och till sist brandväggen.

Kanske du då kunde härleda felet till något av alternativen. Och om det lyckas, felsöka vidare inom det alternativet.

ha de

Amos

Ryskt ordspråk[/CITAT]

Amos Bronson Alcott

TILLÄGG

Kör du kanske med Win2000. Jag gjorde det för några månader sedan och Panda fungerade perfekt. Sedan uppgraderades program-versionen (inte samma som virussignaturfiln) till 7.07.01 (eller kanske versionen före den). Pötsligt blev det till en mardröm att ha Panda. Massor av konstigheter hände, så jag gav upp och avinstlallerade Panda till sist och installerade istället *Antivir* och *zone-alarm* Båda gratis.

Det fungerade bra.

Jag vet inte vad som hände, men det var första gången jag haft rejält krångel med Panda. Jag löste det inte.

Bara en tanke, det ovanstående

I Win ME blev det inga problem

ha de

Amos

Ryskt ordspråk[/CITAT]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...