Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem med seg dator efter hd bytte

Guest idgadmin

Recommended Posts

Guest idgadmin

Tjenare, Jag satt in en ny Hårddisk för cirka 2 veckor sedan och idagens läge går datorn segt.... Jag formaterade min gamla 250 gigare plus den ny hd:n.... Men efter att jag hade dragit in win XP på den nya hd:n så börja den gå segt, redan efter några minuter dator varit igång börjar hd:n knastra (den nya) och dator blir allmänt seg... Hur kommer det sig, har jag kopplat in hd:n fel ?. Jag kör en 3.06 ghz , 512 mb ram , ATI 9800 128 mb....

MVH : Walle

Guest idgadmin

Kollade egenskaperna för hårddiskarna precis och märkte något konstigt, stod att båda låg som master :S, ska det inte bara vara en master och en slave ?

Ja, om du kör dina två hdd:s på samma IDE-buss så ska den ena vara master och den andra slave. Men observera att kopplar du dem till samma buss så får de dela på bandbredden hos denna buss samtidigt som den andra bussen är oanvänd.

Jag föreslår att du kopplar dem till varsin IDE-kanal.

En länk om installationa av IDE-enheter ::

http://www.64bits.se/guider/pcbyggarskola/index8.php

<^> To Boldly Go Where No Man Has Gone Before <^>

[inlägget ändrat 2004-08-01 17:03:23 av popjosef]

Guest idgadmin

Hmm.. men jag har ingen annan ledig :(, drar den andra hd:n någon kraft om den bara står på... jag använder den bara ibland när jag ladddar

[inlägget ändrat 2004-08-01 17:33:38 av RETriX]

Nja, vet inte hur det ter sig i praktiken om du bara använder ena hårdisken. Men skriver/läser du till båda samtidigt delas bandbredden. Nåväl, checka med manualerna för hårddiskarna hur du ska bygla korrekt. Annars står det ofta på hdd:n hur du ska bygla. Den du kör operativsystemtet på väljer du till master. Den andra till slave.

<^> To Boldly Go Where No Man Has Gone Before <^>

[inlägget ändrat 2004-08-03 20:45:44 av popjosef]

[inlägget ändrat 2004-08-03 20:46:41 av popjosef]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...