Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Startar inte alls

Guest idgadmin

Recommended Posts

Guest idgadmin

Jag har en Compaq Descpro hemma som vägrar starta. När man trycker på knappen, startar ström-acken med fläktar som vanligt, det låter normalt (med lite tyst rassel) i ca 3 sekunder. Sedan piper den högt 5-6 gånger och inget mer händer (än att caps-lock lampan blinkar kontinuerligt). Ibland tar det dock 15-20 sekunder innan pipen hörs, men sedan händer ändå samma sak, dvs ingenting.

Till saken hör att dessa pip tidigare har uppträtt sporadiskt (dvs var 100:e omstart), men då har det räckt att starta om igen. Förra omstarten var den också 'pipig', men efter ca 1 timmes (tack frugan!) omstarter startade den till slut. Sedan fick den stå tills igår kväll, när ett program skulle installeras.

Frågan är om det är ström-acken (som faktiskt verkar snurra), moderkortet eller kanske bios?

Observera att den inte kommer så långt så att man kan starta via diskett eftersom den hänger sig innan bootsekvensen börjar. Jag har även försökt att dammsuga försiktigt (även förra gången), men det hjälper inte.

Panik!

[inlägget ändrat 2004-07-28 09:31:57 av alea]

Hel Och Ren

Hej

Låter som om du har någe hårdvarufel av något slag!

Ex vis Hårddisken eller Moderkortet, Om du har möjlighet testa med en annan hårddisk till att börja med!

Ha det!

Helren

Bryggeriet är världens bästa apotek

AMD Athlon Barton 2,17Ghz,1024Mb Ram, 120+80Gb,Radeon 9600 256Mb

AMD Athlon 1,8Ghz + 256Mb SDRAM, Geforce 32MB, 40Gb WD!

Guest idgadmin

Hej Helren

Tack för svaret! Tyvärr tror jag inte att jag har någon annan lös hårddisk tillgänglig, men jag skall leta ikväll.

För det är väl isåfall den primära hårddisken, dvs c:, som måste bytas ut

mot en annan system-hårddisk?

Idag sitter det två hårddiskar i den. Det lär väl inte hjälpa att bara koppla loss den sekundära, eller hur?

Pss har jag funderat på att koppla loss WLAN-kort mm, men eftersom det händer så tidigt tycker jag det verkar verkningslöst.

Hel Och Ren

Hej Igen

Om du har OS på den andra disken också så kan du ju testa att koppla ur C disken och starta ifrån den andra och se om det blir någon skillnad!

Ha det!

Helren

Bryggeriet är världens bästa apotek

AMD Athlon Barton 2,17Ghz,1024Mb Ram, 120+80Gb,Radeon 9600 256Mb

AMD Athlon 1,8Ghz + 256Mb SDRAM, Geforce 32MB, 40Gb WD!

Guest idgadmin

Tjena!

Om du har manualen till moderkortet så brukar det stå där vad pipen betyder, det blir nog lättare att hitta felet så.

/// MVH Vibbe

Guest idgadmin

Tjena Vibbe,

tyvärr har jag ingen manual till moderkortet, har nog aldrig haft. Vet du om man kan leta upp samma information någonstans på internet?

/Tärningen

Bara tama fåglar längtar, de vilda flyger!

Guest idgadmin

Då måste du ta reda på vilket moderkort du har, använd "Aida 32" eller nåt liknande.

/// MVH Vibbe

Guest idgadmin

Tack 927, jag trodde inte att hp hade brytt sig om compaq-supporten (har sökt efter olika drivare där tidigare utan framgång), men det visade sig att det fanns en schysst handbok där!

Efter vad jag kan förstå verkar det vara antingen RTC-batteriet som måste bytas eller så är grafik-kortet kasst!

/Tärningen

Guest idgadmin

A-Vibbe,

hur menar du att jag skall använda "Aida 32" ? (Datorn startar ju inte, inte ens via diskett.)

Nä, jag försöker nog leta upp ett RTC-batteri till att börja med. Undrar vem som säljer gamla compaq-prylar numera?

/Tärningen

Guest idgadmin

visst f*n, tänkte inte på det. Men det kanske går bra ändå?!

/// MVH Vibbe

Guest idgadmin

Jag hoppas det!

Nu har jag först varit hemma och kollat inuti efter batteriet, och sedan åkt till elfa och tjackat ett sådant. Jag väntar med 'spänning' på kvällens övningar...

/Tärningen

Utan tvivel är man inte klok.

[inlägget ändrat 2004-07-28 14:14:45 av tarningen]

Guest idgadmin

Du kan även pröva att koppla ifrån olika enheter som drar ström för att "avlasta" nätagget.

Jag har varit med om att moderkort har pipit pga att nätagget inte levererat tillräckligt med ström.

[inlägget ändrat 2004-07-28 15:10:14 av Siggesagge]

Guest idgadmin

Tjabba SiggeSagge,

Det kan ju vara en idé. Om jag tänker efter känns det som problemet tilltagit sedan jag installerade ett WLAN-kort för ett tag sedan. (Jag har observerat att en diod på WLAN-kortet alltid lyser, till och med när datorn är avslagen.)

/Tärningen

Den som står med båda fötterna på jorden, står still!

Guest idgadmin

Snacka om anti-klimax!

Jag kom hem med batteriet i högsta hugg, men då hade frugan, via många försök, redan lyckats få igång den...

I vilket fall som helst bytte jag batteri ändå, vilket inte hjälpte analysen speciellt mycket: Den strejkade två-tre gånger och sedan startade den så snällt.

Då är frågan (som ingen kan besvara) (än): Var det batteriet, eller var det

något annat?

Jag vill passa på att tacka alla för den ovärderliga hjälpen under gårdagen. Dessa små tips och idéer är värda mer än man kan tro!

/Tärningen

[inlägget ändrat 2004-07-29 08:50:33 av tarningen]

det sitter fläkt på baksidan precis där du stoppar i kontaken. den ska snurra några sekunder varje gång du stoppar i kontakten

Guest idgadmin

Hej igen

Batteriets på verkan på ditt problem är nog minimalt. Om batteriet skulle vara slut så skulle din dator boota i alla fall.

Har du provat att koppla ifrån en eller flera enheter, t ex en hårdisk, cd, dvd, nätverkskort eller ljudkortet?

Guest idgadmin

Hej på dej Siggesagge,

det låter ju otrevligt! Jag hade nästan hoppats att det skulle vara batteriet. (Det var i manualen det stod att det kunde vara det.)

Jag har ännu inte provat att koppla ifrån kringutrustning än, men det är kanske dags att prova det.

Enligt manualen, så tyder den blinkande caps-lock lampan på att det är grafikkortet som inte fungerar som det skall. Det kan jag ju inte koppla ifrån ;-(, och jag misstänker att något annat kommer att strula om jag försöker byta det. Dessutom är jag tveksam om jag har något extra kort liggande. Men jag skall rota i lådorna i helgen.

/Tärningen

När det blåser upp till storm, bygger vissa vindskydd, medan andra bygger väderkvarnar!

[inlägget ändrat 2004-07-29 14:15:40 av tarningen]

Guest idgadmin

Vad hände sedan?

SiggeSagge, du hade rätt! Det var inte batteriet.

Efter att datorn startade, efter ett fåtal försök efter batteribytet, vågade jag inte stänga av den över helgen eftersom den användes flitigt. Men i måndags kväll tog jag mig i kragen => Piiip, pip, pip! Dvs den vägrade att starta igen.

Caps-lock-lampan indikerade ju att det var grafikkortet som strulade, så jag letade upp ett nVidia GeForce-kort som jag saknade drivare till. Bytte ut MGA Matrox-kortet som satt i, och simsalabim: den startade snällt.

Sedan fick jag lägga lång tid på att leta upp drivare i VGA-läge, men nu är allt klappat och klart. Allt funkar och jag har ett bättre kort!

Tack för hjälpen!

/Tärningen

Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns!

[inlägget ändrat 2004-08-04 10:41:13 av tarningen]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...