Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kraschat ett A7V KT133!!!!!


Oscar Lindblom

Rekommendera Poster

Oscar Lindblom

Jag har lyckats krascha mitt moderkort!

 

Jag har en AMD Athlon 1100Mhz, på ett ASUS A7V KT133, jag hade det ställt i "Jumperless mode"

gick in i bios för att klocka upp den något, provade först att ställa CPU Frequency på 105 i stället för standard 100, det gick fint, processorn tickade på i 1150Mhz, tänkte att man kan väl prova att "Maxa" alltså 166, genom någon konstig multiplikation blir det ca 1700Mhz kom jag på i efterhand. Det gick inte alls. När jag startar datorn låter det som om jag kommer in i bios men skärmen får ingen signal så jag kan inte se. Nu har jag tillfälligt löst problemet genom att ställa tillbaka frekvensen med jumprar, nu fungerar burken, men jag vill helst kunna köra den i "jumperless mode". HUR GÖR JAG!!!

I manualen står det att om något går fel när man ändrar frekvensen så ska moderkortet gå in i "safe mode" så att man komme in i bios för att ändra tillbaka, men inte min dator, i alla fall inte skärmen eller grafikkortet.

 

Kan någon hjälpa mig?

 

vänliga hälsningar

 

en klanatig kille!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva att nollställa CMOS - står i din handbok till moderkortet hur du gör. (Brukar gå ut på att dra ur strömsladden och tillfälligt kortsluta två stift på moderkortet)

 

Lås upp processorn och klocka via cpu multiplier istället för fsb - ett AMD-system brukar inte gå att klocka särskilt mycket på fsb, och det är generellt sett ingen bra ide eftersom kontrollerkort för hårddiskar och liknande i vissa fall inte alls mår bra.

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem med mitt A7v...

 

jag gjorde så här att jag tog ut ram minnet, då pep den till och sedan efter det har den fungerat som normalt.

 

mitt råd till dig är att sätta det i jumper less mode och plocka ut ram minnet, starta sedan datorn och låte den pipa lite.

Stoppa i minnet och starta datorn igen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...