Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Minnesbredd


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej

 

Jag funderar på att köpa en till dator, dock inte lika snabb som jag redan har men den viktigaste för mig är att datorn ska ha så mkt bandbredd som möjligt.

 

Funderar antingen på AMD Athlon el. Intel Celeron och undrar vilka som har mest i FSB minnesbredd och vilka chipset man ska använda till systemet?

 

Undrar också om Celeron stöder Dual Mode? För då borde Cerelonen ha mest bandbredd om man så säger + gärna ett chipset som stöder Dual Mode oxå ;D

 

Grymt tacksam för svar

 

ABIT IC7 MAX3, 3.2 GHZ HT, 512DDR@PC4000, 9800PRO@128MB, 5.1 Soundblaster, 36GB@10krpm s-ata, 160GB@7200rpm s-ata...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ahtlon xp 2000+ och jag är ganska nöjd med den. Har man bara mycket minne så klarar den ganska mycket. Så jag rekommenderar det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Det är just en Athlon 2000+ el. 2500+ jag funderar på när det gäller AMD men det viktigaste är inte processorn GHZ antal utan just bandbredden, kommer använda mkt bandbredd och vill alltså ha så mkt som möjligt.

 

Vad har ditt 2000+ system för bandbredd, ligger det på 333 mhz fsb el?

 

ABIT IC7 MAX3, 3.2 GHZ HT, 512DDR@PC4000, 9800PRO@128MB, 5.1 Soundblaster, 36GB@10krpm s-ata, 160GB@7200rpm s-ata...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

naee 266mhz men det funkar bra för mina behov men det finns ju 2400+ med 333mhz och en kompis har en sån och det funkar bra för honom så och han är en sån som har massa grejer uppe hela tiden så det är ett bra köp enligt mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oavsett vad du köper så tycker jag att du skall ta i beaktande att INTEL CELERON bara har hälften av det CACHE-minne som vanliga INTEL proccesorer har.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen, vem det nu var som gav mig den. Jag har en följdfråga och det är var man kan läsa om ATHLON?

 

 

[inlägget ändrat 2004-07-22 22:49:50 av supporter]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Ok tack alla för att ni tagit er lite tid o gett tips, mkt tack från mig...

 

Det kommer bli en AMD Athlon XP 2400+ med 333 mhz fsb, hört att just dessa kan man locka upp till en 3200+ rätt enkelt genom att höja fsb el. nåt sånt.

 

Därför är jag intresserad av ett passande moderkort där chipsetet är bra till just höga fsb:n

 

Funderar på om VIA:s chip är bra el ska man ta ngt annat?

 

Tack än en gång för dom snabba, många o bra svaren...

 

ABIT IC7 MAX3, 3.2 GHZ HT, 512DDR@PC4000, 9800PRO@128MB, 5.1 Soundblaster, 36GB@10krpm s-ata, 160GB@7200rpm s-ata...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en testmiljö kanske du kan höja klockfekvensen från 2400 till 3200 och få det att funka ett tag, men om du bara lägger till några fläktar så kommer det att börja ryka från processorn ganska snart.

 

Att överklocka är roligt och jag gör det själv, men man behöver en 50% ökning om man överhuvud taget ska märka någon större skillnad vid användandet, och inte bara få ett häftigt mätbart resultat.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Ok, jo ja har hört att det ska till en 50% vid klockning, likaså vid uppgradering av processor.

 

Athlon är ju bra processorer och att man köper en 2400+ med 333mhz fsb och man vet att man kan klocka den till en Athlon 3200+ e ju inte fy skam det heller ;).

 

Iofs är det bara 33% som skiljer, men om man skulle behöva dessa extra "mhz" :en ngn gång e ju inte fy skam ;).

 

Har tänkt mig denna cpu kylaren http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1343&session=add62bf0352ad54872a162ebe716f9ab ...man behöver ju inte köpa en ny om man får för sig att testa el. liknande ;) hihi

 

ABIT IC7 MAX3, 3.2 GHZ HT, 512DDR@PC4000, 9800PRO@128MB, 5.1 Soundblaster, 36GB@10krpm s-ata, 160GB@7200rpm s-ata...

[inlägget ändrat 2004-07-23 13:10:20 av Pumping_iron]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fläkten ser fin ut.

 

Om du nu ska klocka så ta det stegvist,

kolla tempen, får du fler "hängningar" än normalt så dra ner, tänk på att det KAN bli problem med att skriva till disken.

 

CPU'n slits hårt, mina har bara klarat sig i ett par år som bäst.

 

Lycka till

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jo tack, man kan även köra datorn ett par timmar med Prime 95 - för att se att den är stabil ;) mkt bra program...

 

Har dock aldrig klockat ngnting förut, ska klocka min nuvarande datorn en liten anning bara på skoj och för erfarenheter :)

 

Måste skaffa battenkylning först dock...

 

ABIT IC7 MAX3, 3.2 GHZ HT, 512DDR@PC4000, 9800PRO@128MB, 5.1 Soundblaster, 36GB@10krpm s-ata, 160GB@7200rpm s-ata...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...