Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Låt inte dataräddarna jobba ihjäl sej


Maria E

Rekommendera Poster

Hej!

Låt inte dataräddarna jobba ihjäl sej. :-( Skaffa programmet HDD health som är gratis. Lägg inte heller CD-R , CD-RW, DVD-R och DVD-RW skivor som det finns data på på något magnetisk tex datorn eller telefonen mm . De blir oläsliga eller nästan omöjliga för en dataräddare att rädda. Däremot så går det att få tillbaka filer som har snabbraderats om man har rätt program...

Vilket inte jag hade ... Skicka vidare /Mvh Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har så rätt så..men skivor som är brända är inte brända med magnetism som disketter eller dyl. utan en skiva bränns till en enorm massa fysiska "gropar" och jag tror inte att dom påverkas av något magnetfält. När man hör erfarna tekniker prata om hur länge en CD-skiva håller så säger dom lite vagt att dom håller 20-50 år och dom garderar sig gärna med att mediumet är så pass nytt så det är ingen som vet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Alla optiska medier som cd och dvd skivor, mår bäst om dom inte ligger i solljuset, sen måste man ha en speciell penna för at skriva på dom, en utan vanligt lösningsmedel som kan skada spegelskicktet.

peer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag skriver detta av egen erfarenhet :-) Jag har tyvärr fått två skivor förstörda som jag har brännt själv. Den ena var en CD-skiva och den andra var en DVD-RW-skiva. Titanic hette det osänkbara fartyget. En var sin egen expert. Skicka gärna detta vidare det är tyvärr sant :-(

/Mvh Maria

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

de ska helst ligga lufttät också. Om man får en liten skada på ovansidan så ska man kopiera CD-skivan eller DVD-skivan mm direkt. Om man har några andra skivor hemma vill säga... har fått en CD-skiva förstörd på detta vis :-( Jag hade inga andra skivor hemma då sen glömde jag bort den skivan och när jag skulle försöka läsa den så hade den bytt filformat från CDFS till audio format :-( Sååna går inte att rädda :-(

/Mvh Maria

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vart den ena skivan förstörd, vet du? Att en ombrännbar CD-rw/dvd-rw blir förstörd förvånar mig dock inte.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

menar du att du undrar varför CD-skivan vart förstörd ? Den vart förstörd därför att min klantiga pappa la den på datorn :-( Men han tog bort den snabbt . Det gjorde att lite av den gick att rädda men den hade bytt filformat ändå från UDF till CDFS. DVD-RW skivan gick att rädda den hade jag bara "raderat " data på. Den gick dock inte att rädda med isobuster eftersom det sas att man måste registrera programmet då. DVD-RW skivor är ju alltid i UDF-format tror jag ialla fall. De flesta som jag har kollat på har varit i detta format. Men jag bränner inte CD-RW-skivor i detta format igen därför då riskerar jag att fylla dem för mycket med mitt program. Däremot så gick det inte att rädda en cd-rw-skiva som jag la på datorn för några dagar sen. Jag glömde bort att datorn var på . dessutom trodde jag att jag hade bra skydd på skivan men dessa plastskydd är inget bra. Men jag forlorade inget för jag hade det kvar på hårddisken. Men för det mesta brukar jag bränna multisession-skivor. Nu påstås det att det inte heller är bra. /Mvh Maria

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kort replik till ditt tillägg. Ett plastskydd är bara till för att förhindra att det kommer bakterier och smuts på skivan, det kan inte hindra att information försvinner.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

det bästa lagringsmediat är dock papper. :-) Silverbibeln är ett bra exempel på detta. Men tidningspapper föstörs ganska fort.. Jag har scannat in tidningsannonser på "kraftfulla 286" nån gång 1989. det scannade jag in då jag köpte min första scaner 1996. CD-skivor och DVD-skivor klarar sej ialla fall bra om man råkar spilla något på dem, men undrar just hur det skulle bli om det var sprit ?

/Mvh Maria

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Hej den ena CD-skivan vart förstörd därför att jag inte hade programmet inställt på att den skulle stänga sessionen. jag hade inte använt programmet så mycket då. :-( Nu kollar jag alltid om sessionen är stängd. dessutom så har jag programmet CD Check

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 years later...

Det finns arkiv CD och DVD. De heter dalkin Devices. Finns att köpa i vissa fotobutiker eller på nätet.

www.delkin.com

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...