Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Min AMD är 75 grader varm enligt Aida32

Arvid87

Recommended Posts

Enligt Aida32 håller min processor en temperatur på 75 grader, ja du läste rätt, 75 grader celsius. Det är en AMD Duron 1,2 Ghz, inte klockad eller modifierad på nåt sätt. Fläkten sitter på plats (har öppnat och kollat det och även rengjort kylflänsen) och den snurrar just nu i 5114 RPM. Moderkortet är bara 23 grader varmt.

Jag kan inte tänka mig att processorn verkligen är så varm, då skulle den väl börja ryka eller åtminstone krascha? Kan det vara så att sensorn eller programmet visar fel värden?

AMD Duron 1,2 Ghz 256 MB 20 + 80 GB GeForce 4 MX440 64 MB

Låter som BIOS läser av fel CPU Temp. Windowsbaserade temp-program går vad jag tror via BIOS för att avläsa temperaturen. Kolla om det finns en uppdatering av BIOS.

Testa även med några andra temp-program

http://ftp.sweclockers.com/index.php?action=list&dir=Systemövervakning&order=name&srt=yes

<^> To Boldly Go Where No Man Has Gone Before <^>

Guest idgadmin

Att windows baserade program går via BIOS stämmer inte riktigt, men det brukar oftast vara så att de windowsbaserade programmen oftast läser några grader fel. Pröva att ta en digital termometer och håll den mot cpu sockeln så ser du på ett ungefär.

Min cpu ligger på 54°c i windows och 32°c i BIOS. Varför det är så stor skillnad vet jag inte varför men troligen så har det att göra med att mitt moderkort har 2 typer av sensorer var av en mäter nära coren och en något bredvid sockeln.

Guest idgadmin

75 grader är inte så mycket, har kollat på AMDs hemsida. Kritisk värme för dessa processorer är 95 grader och 75 är inget att oroa sig för. Kolla deras PDF-faktablad.

Jag har en AMD Athlon 1,4 MHz och den gick på 70-75 grader innan jag bytte fläkt. Nu går den på 55-65 grader men jag bytte fläkt mest för oljudet.

Annars brukar Intels processorer utveckla mindre värme.

Peace!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...