Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

adsl modem


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

 

Funderar på att skaffa bredband så fort som möjligt men hur funkar det om man ska skaffa ett adsl modem?

Är det bara att köpa ett typ D-link DI 604 och trycka i "den stora ingången" där bak på datorn, tror det heter Lan via modemet och i telefonjacket? En korkad fråga kanske... Det skulle vara kul att få tips om modem också då jag sett att just D-link 604 fått en del kritik.

 

HJÄÄÄÄÄÄÄLP

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Hej.

Du kan bara bestämma vilket bolag du vill ha så får du modem av dom. Modemet kopplas in som vanligt.Man kan välja från c:a 500 k/bit till 26 M/bit. Hur mycet du får ut kan variera.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

D-Link 604 är inget modem utan en router.

 

Hos vissa Internetleverantörer får man låna modemet, beroende på vilken anslutning man väljer.

Ibland kan man få lägre anslutningsavgift om man har eget modem.

 

Vilket som är bäst vet jag inte...

-----------------------------------------------------------------

 

Mail: Mij@idgmail.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Sen ska det möjligtvis ställas om nåt inne i telefonjacket också så det är kopplat till för ADSL, från början är det antagligen inställt för telefonnätet. Men det ska inte du göra, det görs av elektriker eller proffs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Hej.

Jag har 3:dje modemet ( el. routen )från Bostream och har nu deras 26 M/bit men jag får bara ut 18-19 M/bit beroende på avståndet till tele-station.När jag fått mina modem har jag bara väntat till internet har brutits och då monterat det nya. Sedan söker modemet och serven kontakt med varandra själva. Det tar några min.

Det har funkat jättebra hela tiden.

 

PS:Det är klart att telejacket måste vara rätt kopplat för det fodras ju alltid.

 

[inlägget ändrat 2004-07-17 18:20:44 av sucken]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae...det skall inte ändras något i jacket...

Det görs i telestationen...

-----------------------------------------------------------------

 

Mail: Mij@idgmail.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Tänk på de gamla talesättet: Ingen kjedja är starkare än dess svagaste länk!! Det är något du bör tänka på när du funderar på att skaffa bredband. Även om du sitter hemma med kanongrejer så är din uppkoppling beroende på dina "grannar".

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

 

Jag år född 1933 och klarade utan svårigheter att fixa det själv. Det var mycket bra instr. för olika OS så det var lätt till och med för mig.Det fanns även mycket enkelt koplingschema med, så det är inga problem. Jag kan inte mycket om det här med datorer. Det vet Mij.

Tack för ordet. Gamal lärling

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Ni ska ju inte behöva koppla om i telejacket alls. Det sköts ju vid telestationen som Mij sa. När man köper/hyr ett modem så får man med en splitter som fördelar telefonsamtal och datatrafiken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...