Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn äter allt ram-minne


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej. Har haft min dator i ett år och tre månader, har aldrig formaterat den eller rensat den på något sätt. Laddar ner ganska mycket, installerar och tar bort mycket saker ofta osv..

 

Den har ju blivit rätt seg på sistone, men jag har stått ut tills nu. När jag startar datorn funkar den bra i ca 2 minuter, sen blir den oerhört slö. Det tog ungefär 25 minuter att bli medlem här tex (!).

 

Jag har ett program som heter "Freeram XP Pro", som används för att frigöra ram-minne, plus att det visar hur mycket ram-minne som är ledigt. När datorn börjar slöa så visar den noll!

 

Något käkar alltså upp allt ram-minne. Efter en stund (5-15 min?) så går den upp på ca 400mb igen för att efter en stund igen gå ner på noll och slöa osv..

 

Om jag trycker ctrl alt delete så aktivitetshanteraren kommer upp, och väljer "processer" så har jag för mig att det var "systemets vänteprocess" som tog väldigt mycket ram-minne..

 

Har nyaste uppdaterade Symantec Antivirus och det hittar inga virus. Ad-Aware har jag kört och rensat spyware...

 

Så hur ska jag göra? Egentligen borde jag formatera alltihop och börja om på nytt, men jag har en 45 gig och en 80 gig hårddisk som båda är nästan fulla med saker som jag vill spara och jag har inte tid/orkar inte för tillfället bränna ut allt på cd-skivor :) Vill alltså helst inte formatera..

 

 

 

Väldigt tacksam för svar!!

 

Min dator: AMD 2200+, 512 mb ram, geforce 4..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren

 

Hej

 

Har du defragmenterat den någon gång?

 

Annars så kanske du skulle testa det först innan formatering!

 

Sen Tycker JAG att du OM du formaterar, Partitionerar Tex 80 giggaren till 2st partitioner. Och använder den ena partitionen till Ex vis Back up som du kopierar över det som du är rädd om och vill spara.

 

Då slipper man bli av med något om man skulle vara tvungen att formatera!

 

Ha det!

Helren

 

Bryggeriet är världens bästa apotek

AMD Athlon Barton 2,17Ghz,1024Mb Ram, 120+80Gb,Radeon 9600 256Mb

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det finns ett gratisprogram som heter Easy Cleaner 2,0. Du kan ladda ner det härifrån:

 

http://personal.inet.fi/business/toniarts/ecleane.htm

 

Skulle råda dig att först använda dig av detta för att rensa i din dator. (var väldigt försiktig med att ta bort dubletter!) Sedan borde du nog defragmentera din dator.

 

Med vänliga hälsningar

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Kan även vara så att du har laddat ner en trasig *.avi-fil.

Detta skulle kunna vara problemet om du har XP. För att ta bort denna buggen gör i i så fall följande med hjälp av regedit:

 

The fix for Windows XP not letting you delete .avi

 

Avi files (divx) can be trouble in xp. there is a fix to let xp behave much better so it's possible to move or delete large avi files. The obnoxious bug in XP that causes Explorer to read the entire contents of broken AVI files before allowing any access to them is caused by bad behavior of shmedia.dll.

 

To correct this misbehavior in Windows XP, remove the following

registry key.

 

HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREClassesCLSID{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}InProcServer32

 

This will prevent Explorer from loading shmedia.dll in response to file property queries on these files.

 

Just an extra note, if you do a "search" for this key it will not be found, look for it manually it is very easy to find.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla hur många program som autostartar och därmed slukar minne. Dom enda program enl. mig som ska autostarta är virusskydd och brandvägg, allt annat kan du starta vid behov. Hur många processer är igång i aktivitetshanteraren? 40?, 50?, 60?

 

Själv har jag en C: partition på ca 6 gig där bara operativet ligger, alla andra program etc. ligger på andra diskar.

Lätt att reparera eller ominstallera.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Jag provade den minst tidskrävande varianten först, dvs ta bort regnyckeln som har med .avi-filer att göra.

Det var nu ca 45 minuter sedan, och datorn verkar nu fungera!! Det var längesedan den funkade så länge i ett streck, så det verkar ha löst problemet!

 

Tack så mycket allihopa och speciellt DowJones, jag älskar dig.. nästan :)

 

Återkommer om den börjar jävlas igen..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

till att börja med så är "systemets vänteprocess" något som till hör CPU:användning. Så det är inte det.

 

du nämde att du hade rätt lite utrymme på dina HDD.

 

troligtvis är det så att din dator är inställd på att använda hårdiskutrymme för windows SWAP-fil.

 

det finns tre alternativ för dig.

 

1. tryck...

>start

>program

>tillbehör

>systemverktyg

>systemåterställning

 

väl där så trycker du på avaktivera systemåterställning. se till att det blir på båda hårddiskarna. troligtvis så får du loss runt 2-4 Gb minne.

 

eller...

 

2. om du har 512 Mb eller mer i ram minne så kan du avaktivera SWAP-filen på hårddisken genom att trycka...

 

>start

>högerklicka på ikonen "den här datorn"

>i listen välja "egenskaper"

>trycka på fliken "avancerat"

>trycka på knappen "prestanda"

>trycka på knappen "virtuellt minne"

>bocka i alternativet "inget"

>starta om datorn.

 

eller...

 

3. helt enkelt rensa upp bland dina filer på datorn. igentligen är det, det enda rätta att göra och som verkligen kommer att fungera. det är c:\ som definetivt inte får hammna under 200Mb.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...