Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NTLDR Saknas,


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hejsan.

Begåvad som jag är har jag naturligtvis sumpat att datorn startar.

I min dator har jag två hårddiskar.

Hd1 80Gb, partitioner på 60Gb resp 15Gb.

Hd2 160Gb, partitioner på 60Gb, 27Gb resp 25Gb.

 

Hd1 60Gb, är systemstart.

Hd2 60Gb, var system på hd2.

Jag klonade min Hd1 60Gb --> hd2 25Gb, så då satte jag den som aktiv på Hd2.

XP varnade, och jag sumpade starten.

Hur får jag nu igång min partition?

Antingen Hd1 60Gbb eller den klonade Hd2 25Gb (helst denna).

Jag har som sagt Ghost Norton, och en startdiskett av det programmet som verkar fungera.

 

Vad göra???

Vänligen önskas hjälp!

 

// Joacim

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

OK. Där beskrevs ju iofs ett liknande scenario.

ABER. På min skiva finns inget val med R, som i reparera.

Att boota från annan HD har jag provat, Jag har Hd0-3 (4st)att boota från. Att få igång CD-Romen är inga problem. Är det för jag har en räddningsdisk med winXP-Home och ingen orginalskiva som inte R- reparera framtyder?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

PS. Att jag har en ghost-kopia från Norton Ghost är inget som underlättar? Jag har en diskett som kan starta Norton Ghost oxå.

Men vet ej hur jag skall gå till väga...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jovisst.

Jag kan säkert installera om. Har provat det med, iofs inte fullt ut.

På Hd1 på 100Gb, har jag massa dokument och foton som jag hoppas jag kommer åt.

Därför om det hade gått starta befintligt system hade det varit lättare?!?

När jag kör igång skivan (XP) spelar det ingen roll jag väljer att installera på ex F: den säger att C: inte är giltig, och att denna måste formateras. Efter att gjort så då jag inte hade något viktigt på C: så sa (XP) att det inte hjälpte och att et troligtvis e fel på disken.

Detta e den disken som Mina dokument ligger på.

Jag hade en mapp där som jag associerat med Mina dokument.

Måste erkänna att jag e rädd för att de skall försvinna.

 

Kan man genom dos eller annan väg kopiera innehållet på min 100Gb disk till en extern Hd som backup? Denna är isf kopplad via firewire eller usb.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Du kan väl koppla ur hd1 innan du installera och bygla hd2 till master, men har du det viktiga som du vill rädda i mina dokument så lär det bli krångel iaf, den mappen är låst till din användare, installerar du om så kommer du nog inte åt filerna (inte utan krångel iaf), vis av egna misstag sparar jag inte i mina dokument längre, jag har en mapp på min andra partition för det jag är rädd om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.kellys-korner-xp.com/win_xp_rec.htm

På denna sida beskrivs hur du installerar Recovery Console & m.h.a detta pgm kan du få ett extra uppstart-alt & kan fixa bl.a "NTLDR is missing". Där finns även beskrivning av allt du kan göra med detta pgm. Bra att ha som uppstarts-alt. I msconfig (tror jag det är?) finns en inställning för hur länge de olika uppstartsalt ska visas innan ex XP laddas som default-op-syst. Lämpligt kan vara 5 sek? Finns det inte i msconfig är det under Den här datorn/ egenskaper någonstans...

Man ska va som man é,

då man inte vart som man skulle...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Håller precis på att gå igenom vad man kan göra via Återställningskonsolen vilket inte kräver att du kan starta själva Operativsystemet = bör funka för dig.

Problemet kan vara att du inte har en original-skiva för XP?! Men testa att installera Återställningkonsolen från din CD-ROM ( se till att datorn bootar från CD-ROM-enheten först ) som det sägs i den här artikeln.

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;307654

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-07-13 14:48:25 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...