Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Snabbstartfältet

matspers

Recommended Posts

Snabbstartfältet är försvunnet efter varje omstart. Trots att jag bockar för att det skall vara kvar så är det borta efter omstart. Någon som vet var i WindowsXP register hantering av detta befinner sig eller hur man löser problemet så att fältet är kvar efter omstart.

Jag vet inte vad det kan bero på men vad händer om du skapar ett nytt verktygsfält med dom programgenvägar du vill ha?

Enligt Kelly's corner kan detta bero på att foldern Quick launch blivit deletad fr hårddisken! Skapa en ny manuellt på rätt plats C:\Documents and Settings\Application Data\Microsoft\Internet Explorer (är inte helt säker på att platsen är rätt. Kolla på en annan användare. Tror att användarnamnet ska in före Application: C:\Documents and Settings\Anvnam\Application Data\Microsoft\Internet Explorer).

Låter nästan för enkelt för att vara sant, men kostar väl inte mycket att testa... Kanske du måste sätta att mappen är en system-mapp...?

http://www.kellys-korner-xp.com/xp_abc.htm Leta under Q

Man ska va som man é,

då man inte vart som man skulle...

Tack för tipset men tyvärr saknas inte mappen och alla länkar finns där som dom skall vara. Det måste finnas något i registret som spökar för trots att jag bockar för att snabbstartfältet skall visas så återställs det vid omstart.

Finns det ingen annan som råkat utför samma problem eller något snarlikt?

[inlägget ändrat 2004-07-08 00:29:16 av matspers]

Har du TweakUi eller Xteqsetup eller liknande i burken. Via dessa pgm går det nog att få snabbbstartfältet att vrar osynligt.

Man ska va som man é,

Det finns 2 st ställen att ställa in detta. Har du bock bara på 1 av ställena så är det en "temporär" visning av snabbstart. Högerklick någonstans på Aktivitetsfältet så får du fram en meny & där väljer du Verktygsfält & där hittar du Snabbstart & detta ska du vänsterklicka på om det INTE är en bock före ordet. Tror att det är detta du gjort varje gång, men tar med för säkerhets skull. Sedan finns det en till inställning för Snabbstart. Högerklick igen på Aktivitetsfältet & välj Egenskaper... På fliken Aktivitetsfältet finns det en bockruta för Visa snabbstartfältet. Jag tror att det är denna du missat... Test it!

Man ska va som man é,

Guest idgadmin

hittade precis en lösning, iaf för min del!

--

Starta Registereditorn (Start -> Kör -> regedit)

Ta dig fram till:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon

Dubbelklicka på Userinit

Under Data står det (om du har samma fel som jag):

C:\Windows\System32\wsaupdater.exe,

Detta ska ändras till:

C:\Windows\System32\userinit.exe,

Glöm inte kommatecken efter .exe!

Stängt editorn och starta om datorn! :)

Nu hittade du ett annat sätt (som jag inte ens skulle komma på själv :-))

Ett annat sätt hade kunnat vara att bocka av bägge/en av dessa 2 bockar & startat om burken & sedan satt ditt bocken/bockarna igen (förmodligen skulle jag testat bägge). Detta är min 1:a test då något "tok-trilskas". Därefter brukar jag testa att använda minnet som inte är sååå bra... Hade ett problem med digitalkameror som ej dök upp som de skulle under drygt ett 1/2-år (usb-kabel). De skulle dyka upp i Utforskaren som nästa lediga bokstav för diskar. Kom aldrig fram. En dag i duschen! slog det mig: jag hade TweakUI inst. Där kan man "ta bort" de bokstäver man ej använder genom att bocka för "de lediga bokstäverna". Ska visst spara på RAM. Ut ur duschen otorkad & dan, kollade TweakUI & mycket riktigt. Jag hade bockat i även G:. Tog bort bocken & vips så fanns min kamera synlig i Utf. Slutsats: de enda pgm som är helt felfria är de som inte används...

Man ska va som man é,

Äntligen. Här kom det rätta svaret. Ändrade i registret som du skrev och nu fungerar allt som det skall igen. Hur kom du på att detta skulle hjälpa??? Du skall ha en stor tack för hjälpen och hoppas att det hjälper fler med samma problem

Tack än en gång 'Brinck'

Guest idgadmin

hittade på en amerikansk supportsida.. kommer dock inte ihåg adressen.. tog några hundra google-sökningar att hitta :P

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...