Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur man hårdformaterar i WinXP


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Vad är det lättaste sättet att hårdformattera en hårddisk när man har Windows XP utan några Boot Disks eller liknande? Helst steg-för-stegbeskrivning!

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej!

 

Är du verkligen säker på att du verkligen vet skillnaden mellan normal formattering och hårdformattering?

 

Hårdformattering utförs ytterst sällan och kräver specialprogram. Normal formattering rensar en primär partition eller en logisk enhet och gör den redo för ett filsystem t ex FAT32 eller NTFS.

 

Din information är lite knapphändig för att få ett rätt svar, men:

 

Om det är din systemdisk det är frågan om, så klarar installationsprogrammet för Windows XP av en normal formattering under installationsprocessen. Men detta förutsätter att din dator kan boota direkt från en CD.

 

Alternativt kan du ladda ned en fil från Pyttemjuk Support med vars hjälp du själv kan skapa 6 eller 7 st startdisketter för installation av XP. OBS! Det är olika versioner för Home resp Professional Edition!

 

Om det i stället är en ny hårddisk under fungerande operativsystem, så kan du formattera från Diskhanteraren!

 

M v h

Lennart

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Säkert tusen år sedan jag formaterade.

Men på tiden det begavs sig så började jag alltid med...

fdisk /mbr

innan format c:

är väl ingen hårdformatering, och minns ej heller varför jag gjorde det :)

Men hörde det från någon datakunnig person iaf, och körde på de viset efter det.

 

Så om någon annan vet vad det var bra för, får gärna svara mig på den saken :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Jag har ominstall. xp med 6 st reboot disk, men viruset sitter kvar och då vill jag blåsa hårddisken. Jag har en pressario 2800 compaq.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändra i BIOS så att CD-ROM blir första bootalternativet, starta om med XP-skivan i. Du blir uppmanad att trycka på valfri tangent för att starta från CD-skivan...

Välj att installera Windows och godkänn licensavtalet. Windows föreslår en partition att installera på. Välj ta bort och sedan formatera och installationen fortsätter.

Har du fler än en partition sedan tidigare välj att ta bort och sedan skapa ny/nya.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...