Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pratar han i nattmössan?


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Enligt en herre jag talat med är det stor skillnad på att installera ett controllerkort och koppla en sprillans ny hårddisk till detta jämfört med alternativet att man redan har en hårddisk med OS installerat kopplad till moderkortet och sedan lägger till en hårddisk som kopplas till controllerkortet.

 

Man skulle behöva göra en massa komplicerade saker om man det var fråga om det förstnämnda alternativet. Stämmer detta? Vad är det ungefär för grejor man behöver göra i det förstnämnda alternativet som man inte behöver göra i det sistnämnda alternativet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det ungefär för grejor man behöver göra i det förstnämnda alternativet som man inte behöver göra i det sistnämnda alternativet?

I det första alternativet, alltså du har inget OS installerat, utan ska göra det på disken som är kopplad till kontrollerkortet. Du måste precis i början av installationsfasen innan filerna börjar läsas in trycka F6 (det meddelas också på skärmen, längst ner). Och var strax efter det beredd med disketten som kom med kontrollerkortet och innehåller drivrutiner. Du uppmanas stoppa i den för att kontrollerkortets drivrutiner ska läsas in. Detta för att Windows anser att det handlar om SCSI-enhet. Trycker du inte F6 så hittar Windows inte någon hårddisk och kan följdaktligen inte installeras.

Det samma gäller om du har en S-ATA disk kopplad till ett kontrollerkortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Sedan anser han också att man behöver CD:n med operativsystemet Windows och startdisketten för att kunna installera controllerkortet och hårddisken (vi talar här om det första alternativert).

 

Tycker att det verkar konstigt. Gången skall väl vara att BIOS:et skall hitta controllerkortet. Sedan skall hårddisken hitta controllerkortet, tycker jag. Först sedan borde det väl bli fråga om att installera operativsystemet?!

 

(Operativsystem i detta fall: Win 98, 98 SE, Me.)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag har erfarenhet av att installera ett operativsystem, Windows Millenium Edition på en S-ATA hårddisk, som är kopplad till kontrollerkort, vet jag att då behöver man inte trycka F6 för att installera kontrollerkortets drivrutiner. Det är bara att stoppa i ME-skivan och köra på som vanligt, men innan dess hade jag kört FDISK och partitionerat.

Då det gäller 98 och 98SE har jag ingen erfarenhet, men kanske samma som för ME?

Som jag skrev i förra inlägget måste man trycka F6 och ha diskett med kontrollerkortsdrivrutiner då man installerar NT 4, Windows 2000 och XP. Har testat detta och det finns inget undantag.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...