Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel på koppling dator-TV


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Jag har försökt koppla ihop min dator med TV:n via TV-utgången på grafikkortet, men misslyckats. Grafikkortet är ett GeForce MX 440 och jag har laddat ned den senaste drivrutinen från NVIDIA. Jag har sökt i forumen och hittat en del tips men de har inte hjälpt.

 

Till grafikkortet kopplas en sladd som har en S-video-kontakt och en kompositkontakt. På min TV har jag bara en SCART-ingång.

 

Kopplar jag dator till TV med S-video>SCART-kabel blir bilden svart/vit.

 

Kopplar jag dator till TV med komposit>SCART-kabel så får jag ingen bild alls på AV-kanalen. Det verkar som om datorn då inte känner av att en TV är inkopplad, för jag kan inte ens komma åt inställningen "klona".

 

Jag har till och med försökt med en S-video>komposit-adapter, och sedan komposit>SCART. Då blev det heller ingen bild.

 

Nu kan jag inte längre komma på något att pröva (mer än att köpa en DVD-spelare och skita i alltihopa) - finns det någon lösning jag förbisett? eller är kablarna trasiga?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen skickar du video-signalen i fel TV-format. I Europa använder vi oss av PAL-formatet (NTSC i USA och Japan). Leta därför runt i grafikkortets inställningar och ändra till PAL (PAL-B eller PAL-G tror jag att det är).

Ett bra program för TNT och GeForce kort är TvTool (http://www.tvtool.com) som underlättar väldigt när man kopplar dator till TV.

 

----------------------------------------

"Cheating is like masturbation. Feels good while you're doing it but once you're finished it only emphasizes how empty and shallow your life really is."

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag har kollat och inställningen är PAL-B. Jag prövade även med att ladda ned TvTool, men hittar ingen inställning som hjälper.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Att färgen inte finns kan man råda bot på om Tv:n stöder SVHS, där färgen är separerad ifrån bilden i själva överföringen. Jag har för mig att de flesta MX440 har tv-ut delen på hela tiden oavsett om man använder den eller inte så jag tror inte att det är därifrån problemen kommer ifrån när du använder komposit-anslutningen.

 

har du två scart-anslutningar på tv_n så använd den som det står VHS eller VIDEO på. Ifall det bara står AV1, AV2 så testa med AV1 i första hand.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Jag har dessvärre bara en SCART-anslutning på TVn. Jag misstänker att det kan vara en del av problemet - min TV är för gammal.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv haft problem med en TV som var för gammal och inte hade stöd för S-Video, med s/v bild som resultat. Löste det genom att bygga en S-Video->RCA omvandlare. Kopplade sedan RCA till en SCART-kontakt. Då fick jag färg.

Problemet var bara att bilden inte blev helt skarp och att färgerna såg lite konstiga ut. Tror att det berodde på att jag byggde en egen simpel omvandlare utifrån ett schema från Kjell.com. Men om man köper en S-Video->RCA omvandlare i affären så blir det nog bättre kvalitet.

 

----------------------------------------

"Cheating is like masturbation. Feels good while you're doing it but once you're finished it only emphasizes how empty and shallow your life really is."

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Vad är egentligen skillanden mellan RCA och komposit?

 

Detta har jag en gång prövat: Jag har till och med försökt med en S-video>komposit-adapter, och sedan komposit>SCART. Då blev det heller ingen bild.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

RCA är en kontakt-standard medan komposit är en standard för överföringen i kabeln..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Aha, då kopplar jag. Kan det finnas behov av att söka kanal på TVn beroende på vilken standard man använder, S-video eller komposit?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Nix..

 

Det är separata ingångar som inte är beroende av tuner-delen i tv:n.. (En kanalsökning väljer bara tunderdelen från kanalnummer 1 till 70 eller liknande).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag tror att det är din composit till SCART kabel som är felet. Eftersom du får ut en svatvit bild med s-video kabeln kan man sluta sig till att SCART kontakten på din TV konfigurerad för composit signal.

 

Att det inte fungerar med din composit till SCART kabel beror då troligen på att denna är för SCART till composit. Det vill säga det är meningen att SCART sidan skall driva signalen, det är olika stift i SCART kontakten för sändning och mottagning. Så om du inte har en omkopplare på SCART kontakten får du antingen köpa en ny sådan eller bygga om den. se:

http://utopia.knoware.nl/users/eprebel/SoundAndVision/Engineering/SCART.html

för de olika pinkonfigurationerna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Tack till alla som hjälpt till. Jag lyckades till slut få det att fungera genom att använda komposit > SCART, ändra inställningen för in/out på SCART-kabeln samt dumpa den skarv-SCART jag tidigare använt. Korrekt inställning visade sig vara PAL-G.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...