Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ominstallation av windows 98


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

 

Har en skiva (Master CD) som hängde med datorn och som innehåller en massa programvara, bl a Windows 98. Har tidigare startat automatiskt och gett en meny genom vilken man kunnat ominstallera Windows. Nu händer inget när man stoppar in skivan. Vet någon hur man gör för att få skivan att visa en meny? (Eller hur man gör för att få skivan att på annat sätt börja ominstallera Windows? Finns det någon speciell .exe-fil man bör leta efter t ex?)

 

[inlägget ändrat 2004-06-17 19:42:02 av Gitruh7]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om jag fattar dig rätt, så gäller det Windows 98? Datorn kan boota direkt från skivan! Stoppa in skivan och starta därefter om datorn med skivan i CD-Rom enheten genom att trycka på RESET-knappen eller helt enkelt slå av strömmen en kort stund och därefter på igen!

 

Detta förutsätter dock att datorn kan boota från CD, vilket kan vara avaktiverat i SETUP-en.

 

Ett alternativt sätt är att starta från en startdiskett som kan aktivera CDROM-enheten. Ge i så fall kommandona:

 

D: (eller vad CDROM-enheten heter)

 

CD WIN98

 

INSTALL

 

Du måste ha din licenskod tillgänglig, för programmet frågar efter denna!

 

Om du vill veta installationsalternativ skriver du istället:

 

INSTALL /?

 

M v h

Lennart

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Jag vill göra den "lilla" typen av ominstallation som innebär att jag får ha kvar gamla texter jag skrivit etc (även om jag har allt på CD och på extra hårddisk).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Då har jag två förslag:

 

Alternativ 1.

 

Det enklaste är att högerklicka på Den här datorn, därefter klicka på egenskaper (och eventuellt också enhetshanteraren).

 

Där öppnar du din CDROM-läsare och under en av flikarna sätter en markering i rutan Meddelande om diskinmatning.

 

Starta om datorn och mata därefter in CD:n - Volia!

 

 

Alternativ 2.

 

Sätt in CD:n. Öppna filen Autorun.inf. Kolla var du hittar filen Autorun.exe.

 

Kör den!

 

M v h

Lennart

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...