Just nu i M3-nätverket
Jump to content

problem med ny hårddisk

Guest idgadmin

Recommended Posts

Guest idgadmin

Tja alla glada! Jag har köpt en ny hårddisk (Seagate 160 GB)(väldigt tyst!!) nyss. När jag har installerat den klart blev jag väldigt förvånad att den bara är 127 GB. Filsystemet är NTFS. Varför blir det så?

Kan det här ha göra med Win XP och dess service pack 1??

Min kompis har en HD på 120 GB, och han får 114. Hur f*n kan jag ha 160 GB och få bara 13 GB mer än honom??

Japp, antagligen så är det så att du måste installera sp1 eller så stödjer inte ditt moderkort större diskar, men det verkar vara servicepacket som saknas

Guest idgadmin

Jag köpte en 200g, den "hittade" bara typ 127g på den oxå, så jag delade upp den i två delar, fick ca 96g i varje.

men det finns säkerligen någon enkel lösning på detta.

\o/

Guest idgadmin

Har haft samma problem.. Har en P3 3 [r gammal kör på Win2000pro SP4, och har en Hitachi 160Gb. Löste problemet genom att uppdatera min BIOS men detta är inte alltid nödvändigt då Winsows sköter hanteringen av diskarna så fort du startat.. Däremot måste du som sagt lägga in SP1 i XP för att du skall kunna komma resterande utrymme pp en disk som är större än 137Gb.. Windows är nämligen inte konstruerat från början att vara kompatibel för mer än 137Gb.. Därefter fick jag ändra i mitt register för att windows2000 skall kunna använda 48Bits Large Disk Support för att informationen på disken skall bli kvar och inte försvinna.. Otroligt korkat av Windows och krångligt!!! Här är en länk om hur man gör i XP. http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;303013

Lycka till!

Guest idgadmin

Måste instämma med svaren...

Du kan kanske lösa det genom att uppdatera bios, men det kan vara en knepig historia...

Enklast är att dela HD:n i två delar

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...