Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårdisc


41588

Rekommendera Poster

Hej jag har på min PC 2 hårdisc en me 80GB och 160 GB sen jag har köpte en till me 160GB men han visa mig bara 31.4GB jag har windows XP pro och jag updatera servic packet1 så vad ska jag göra for att ska ha hela kapacitet

 

tak

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Hmm, svårt att säga! Har du kollat att BIOS hittar disken? Gå in i setupen och kolla att enheten är enablad och satt till Auto configured.

 

En annan sak som slår mig är att den övre gränsen för FAT är just 32 GB, men du borde inte få det alternativet av XP om din disk är sörre!

 

Har du kollat att alla jumprar är riktigt satta till rätta värden, MASTER resp SLAVE?

 

M v h

Lennart

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C_Whittaker

Trevligt! Och du skulle inte vilja berätta närmare för oss vanliga dödliga vad 48 bitars addressering betyder?

 

[CITAT]Vill du vara lycklig tre dagar,

slakta en gris och ät den.

Vill du vara lycklig i tre veckor,

gift dig.

Vill du vara lyclig livet ut,

bli trädgårdsmästare.[/CITAT]

Kinesiskt ordspråk

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Kan jag svara på!

48 bitars adressering innebär att hårddisken använder 48 bitar för att skriva och lagra informationen. Om du inte skulle använda 48 bitars adressering på en disk som är större än 137 Gb.. så kommer du förr eller senare då du börjat fylla hårddisken att märka att filer plötsligt försvinner eller blir korrupta då Windows normalt bara använder 28 bitars adressering och på så sätt tappar information. Ett problem bara... DU måste formattera hårddisken i 48 bitars adress mode annars hjälper det inte att du ställt in Windows att använda 48 bitars LBA.. :(.

 

Så gör en backup på allt du har på din disk och sök sedan på microsoft.com efter "48 bit LBA" så kan du enkelt klicka dig fram till och läsa hur du skall göra.

 

Glom inte att formatera din disk!

 

Mvh. cozmoztintin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...