Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

letar efter gammalt tips


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej

 

Hur tar man bort markering vid: always use this program to open these files.

 

Skulle man kunna få detta tips presenterat ytterligare en gång?? eller kanske ett litet mail ??

 

 

med vänlig hälsning

Gert Johnsson

e-mail:gert.johnsson@brio.net

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jocke Bergström

Hej,

Du kan högerklicka på filen och välja Öppna med

Då bör du få en lista med program där du kan välja vilket program du vill öppna den aktuella filen. Där finns också alternativt för att automatiskt öppna en filtyp med ett visst program. Har du inte Windows XP har jag bestämt för mig att du håller inne Shift-tangenten när du högerklickar för att få fram Öppna med-alternativet i menyn.

 

Mvh

Jocke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

svar till Jocke

 

Tack för svaret, men det jag sökte var att ta bort bocken för "att alltid öppna med detta program". Dvs hur tar jag bort denna merkering (="bock").

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Det jag sökte var att bocken INTE skulle vara markerad i förväg. Dvs. rutan skulle vara tom, för att ev. markeras med bock senare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej, detta blir inte till mycken hjälp men............

 

Det du söker är väl att dialogrutan ´´öppna med´´ skall som grundinställning ha det så att bocken i ´´använd alltid detta program för att öppna dessa filer´´ inte är ibockad

Det är ju bra att ha det så, eftersom man då inte av misstag associerar en fil med ett program så lätt.

 

Jag vet att det finns ett lätt sätt att fixa detta på, men huuuuuuuuuur. Har gjort det själv, men minnet är dåligt.

Hoppas det poppar upp.

Det var i Win 98 som jag fixade detta har jag för mig.

 

Men det var väl så du menade väl???????

 

 

[CITAT]Lagen Om Korrekthet.

När du arbetar på att lösa ett problem, så hjälper det alltid om du vet svaret.[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2004-06-15 14:57:19 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

äntligen någon, som vet vad det verkligen handlar om !! Jag hade lagt in denna fix i min gamla PC, men har nu bytt PC.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej igen.

 

Satte datorns sökfunktion på att söka på ´´öppna med´´ i text.

Otroligt nog så hittade den något som jag inte alls visste fanns i en textfil på ett avlägset ställe på hårdisken.

Jag citerar vad som hittades.

 

[CITAT]Veckans Windowstips: Öppna med

Veckans Windowstips

När du öppnar en fil via menyvalet "Öppna med", så är det lätt gjort att råka glömma att avmarkera rutan "Använd alltid.." när du väl öppnar filen. Detta får oönskade konsekvenser genom att filerna av typen du just öppnade alltid kommer öppnas med det program du just öppnade filen i. För att se till att "Använd alltid.."-rutan är avmarkerad från början, istället för att den markerad, så kan du ge dig in och trixa lite i registret. Öppna först registereditorn, och klicka dig sedan fram till HKEY_CLASSES_ROOT\Unknown\shell\openas\command Dubbelklicka sedan på värdet Standard, och klicka efter all text så att den avmarkeras. Lägg till ett mellanslag (utan att ta bort någon annan text) och därefter %2. Stäng och spara, så är saken fixad![/CITAT]

 

Själv kommer jag inte ihåg att jag gjorde just så här, men som sagt var, det minnet det minnet.

Hoppas detta kan vara dig till någon hjälp.

 

ha de

Amos

 

 

[CITAT]Lagen Om Korrekthet.

När du arbetar på att lösa ett problem, så hjälper det alltid om du vet svaret.[/CITAT]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...