Just nu i M3-nätverket
Jump to content

CPU-strul

Knetten

Recommended Posts

När jag ska starta upp min dator så får jag, oftast, inte igång den alls. HDD:n drar igång men den läser inte, skärmen dör också ut. När jag väl får igång den kommer ett meddelande upp som lyder: CPU is unworkable or has been changed - CMOS + checksumer-DEFAULT LOAD.

Sen får man välja att göra setupen genom att trycka del, eller välja att fortsätta, F1.

När datorn väl är igång är det inga som helst problem.

Hur åtgärdar jag detta, och vad kan felet vara?

Kör XP Pro.

Vidare så har jag också en irriterande startsida. Har gjort enligt anvisningar tidigare, med ad-aware och hijackthis, fått hjälp med vad som kan tas bort och ej. Men felet har återuppstått. Måste jag ghosta, eller kan man få bort det på annat sätt?

Tack på förhand

//Kenneth

Guest idgadmin

Någonting kanske har gått snett i moderkortets BIOS. Återställ BIOS genom att ta bort ett batteri på moderkortet i några sekunder. Sätt tillbaka batteriet och starta datorn så ska BIOS vara återställt och datorn kan starta.

När du väl har igång datorn så kan man ju återställa standard inställningarna genom att gå in i BIOS. Brukar heta Restore Setup Defaults eller Restore BIOS Defaults.

Om någon nödvändig komponent inte fungerar så kommer den inte att starta, t.ex. processor, RAM minne, grafikkort. Några lösa kablar i datorn? minnet, processor eller grafikkort sitter inte i ordentligt?

Jupp, det var det jag trodde också. Var inte glodde lite i BIOS men ändrade dock inget.

Ska testa det du rekommenderade! Tack ska du ha

murmelmannen

Onödigt att plocka ur batteriet.Leta efter en jumper märkt clear Cmos eller liknande.Flytta jumpern i ca 10 sek och sätt tillbaka.

Guest idgadmin

Hmm, om man flyttar jumpern för att kortsluta cmos skulle jag allt ta ur batteriet först.. Men däremot brukar det inte räcka att plocka ur batteriet några sekunder, det behöver vara ur längre tid än så ifall man inte kortsluter cmos samtidigt.

\o/

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...