Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

formaterings problem.


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej!

Skulle hjälpa min mamma att rensa hennes hårddisk .

Det ska ju inte vara några problem har gjort det många gånger förr men nu är det stopp.

det står att enhet c är upptagen och jag kommer inte förbi problemet.

Vad ska jag göra? är det virus?

Ge mig tipps jag blir tokig.

Pontus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skall göra en ren formatering med det op-system som inlägget hänvisar till så se till att du inte startar windows utan att enbart gör en dos-start. F8 + enbart ms-dos. Skriv sedan format c:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jo precis så gjorde jag men det står så här.

först så varanar den för att all data kommer försvinna...det är bra.

sen tryker jag J och då står det att det går inte att formatera enhet c pga av att enhet c är upptagen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Jag tror du kommer förbi problemet om du använder en Win 98 startdiskett och formaterar med istället.

 

Datorn har ju faktiskt rätt i att C:\ är upptagen, eftersom dom filer du använder för att formatera med när du gör som du säger, ju faktiskt ligger på C:\

Om du använder en startdiskett, så är ju inte C:\ upptaget i varje fall.

 

En startdiskett kan du skapa i

´´startknappen-inställningar-kontrollpanelen-lägg till/ta bort program´´ och sedan fliken ´´startdiskett´´ och klicka på ´´skapa diskett´´.

 

Värt ett försök. Jag brukar själv alltid använda startdiskett, och det fungerar alltid. Har aldrig provat det sätt du gör det på.

 

ha de

Amos

 

 

[CITAT]Lagen Om Korrekthet.

När du arbetar på att lösa ett problem, så hjälper det alltid om du vet svaret.[/CITAT]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Win 98 startdiskett har jag och den har jag i när jag staratar upp datorn men ändå så kommer samma problem som jag skrivit om.

Skumt.

JAg har formaterat ganska många datorer så jag vet hur man gör men hör strå jag slätt helt utan ide om vad som är problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Ok, jag trodde att du inte startade på en startdiskett, eftersom du svarade på supporters inlägg att du tryckte F8 vid uppstart och valde Ms-dos-läge. I så fall så startar man ju inte från startdisketten utan från C:\ på hårddisken.

 

Men om du bootar från startdisketten och ändock får ett sådant svar, så verkar det ju jättekonstigt. Då kan ju ingen del av hårddisken vara aktiv tycker jag. Idétorka här också.

 

Dum fråga från mig kanske, eftersom du verkar kunna det här egentligen. Men är du säker på att du bootar från disketten och inte från hårddisken???

Ursäkta frågan men.......känner mig tvungen att fråga bara.

 

(om du skall boota från startdisketten så trycker du inte F8 vid uppstart, utan bara startar datorn, sedan sköter disketten resten)

 

ha de

Amos

 

 

[CITAT]Lagen Om Korrekthet.

När du arbetar på att lösa ett problem, så hjälper det alltid om du vet svaret.[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2004-06-12 00:00:08 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej igen.

JAg har testat båda alternativen.

Men det som jag brukar göra är att ta startdisket i från början.

Det har aldrig varit några problem förut.Så jag blir mer fundersam för varje minut.

Det står fortfarand att enhet c är upptagen efter det att den har godkänt att ta ta bort allr innehåll.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Till saken hör att enhet D där kan jag formatera men inte enhet c.

Detta är en ca 7 år gammal dator fujitsu siemens 10 gb inte mycket att ha men för mammsen så är den viktig.

Man blir ju ganska sur och vresig också när man har lyckats så många gånger förr (dock ej med denna dator)

den har enhet c och d. där enhet d är större än enhet c.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Ok, helt ärligt så förstår ingenting heller.

 

Kan det vara så att det är en märkesdator, och att man måste använda någon slags recovery-skiva till den. Har ingen erfarenhet själv av sådana.

 

Själv brukar jag alltid göra som du gör, och det har hittills alltid fungerat.

Förhoppningsvis har någon annan lite ideér om vad man kan göra, för jag kommer inte på något just nu.

 

Trevlig Helg ändå

Amos

 

 

[CITAT]Lagen Om Korrekthet.

När du arbetar på att lösa ett problem, så hjälper det alltid om du vet svaret.[/CITAT]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ponna1 :)

 

Har själv en märkesdator med recovery-cd (återställning/räddnings-cd).

 

Man kan inte använda både diskett och recovery-cd samtidigt i en sådan dator. Skall/bör användas var för sig.

 

Recovery-cd (om det är en sådan):

Stoppa in den i cd-enheten. Starta om datorn (utan att trycka någonstans). Recovery-cd startar upp själv. Läs/följ anvisningarna som kommer upp. Den formaterar och partionerar och installerar själv (återställer) till fabrikationsinställningarna som de var då ni fick datorn. Och glöm inte att ha produktnyckeln tillgänglig (den behövs).

 

Bara ett litet tips *ler*.

 

MVH/Malou

***** Ha En Fortsatt Underbar Dag *****

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-06-12 01:12:08 av malou jansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Malou och ponna1

 

En liten brasklapp bara.

 

Såg i ponnas inlägg att det fanns 2 partitioner på hårddisken. Finns det inte en risk att recovery-CDn raderar båda partitionerna och sedan skapar ett C:\ och installerar Windows där.

 

Tänkte mest på om ponna1 har något viktigt på D:\ så att det inte blir raderat.

Läste någonstans om någon som råkat ut för detta, så jag tänkte att det var bäst att nämna det.

 

Trevlig Helg på er

Amos

 

 

[CITAT]Lagen Om Korrekthet.

När du arbetar på att lösa ett problem, så hjälper det alltid om du vet svaret.[/CITAT]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Amos :)

 

Hoppsan då *ler*.

 

Där sa du något som jag inte tänkte på.

 

Det beror på om det är två separata hårddiskar eller en hårddisk som är partionerad i två delar.

 

Om det är en hårddisk som är partionerad i två delar så vågar jag inte svara hur det blir, vet inte riktigt hur recovery-cd gör då.

Har det inte så själv, min är en enda hel enhet.

 

Om det är två separata hårddiskar:

Om det är en märkesdator med recovery-cd, så ger sig recovery-cd på den hårddisken som var installerad från början då man köpte datorn (eftersom den disken innehåller en dold partion för installation).

Utgår då ifrån att den andra separata hårddisken är köpt av datorägaren som själv monterat och installerat den i datorn.

 

oj, vad det blev krångligt att förklara *ler*.

 

MVH/Malou

***** Ha En Fortsatt Underbar Dag *****

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Jo det är ju en märkesdator med recovery cd .

Jag ska kolla om detta hjälper.

På mitt arbete har vi Fujitsu Datorer av olika ålder och prestanda och ingen av dessa har agerat på samma som denna.

En ide är ju att det kan vara något virus eller mask(men jag trodde nog att 98 inte blir angripen så ofta nu för tiden)

Orsaken till att jag ska formatera om den är att program som tex word låser sig och har gjort en förbjuden åtgärd(det står skyddfel)i info listen.

Har testat att avinstalera office paketet och sedan instalera om det igen.

Funkade först utan problem för att sedan paja igen

Min syster har kört KAZZA på datorn och jag hittade en massa skit nör jag kärde Adware på den.

fortsött att ge mig tips.

Pontus i Karlstad

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Det är så att jag har ett icke svenskat atgent bord där av lite ö och ä på fel ställen.

Pontus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Pontus!

 

Kanske ett lite naivt tips - men i alla fall - det är möjligtvis inte så att din mamma har kvar t.ex. instruktionsboken för denna typ av Fujitsu Siemens dator? Eller kan du hitta datorinformation för denna typ hos tillverkarens hemsida?

 

Förhoppningsvis kan du där hitta ytterligare information om konfiguration och kanske också tips om hur du skall omformatera hårddisken?

 

Värt ett försök?

 

Hoppas du lyckas till slut.

 

Hälsningar

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Jo då det finns kvar det är bara så att jag är allergisk mot instruktionsböcker men jag får la ta en titt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Funderar på en sak.

Min bror tyckte att vi skulle köra en Fdisk och ta bort partitionerna och det testade jag men inte f-n gick det heller utan det blev problem även där.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Opps glömde frågan.

Är det någon som har erfarenhet av att använda sig av komandot Fdisk.

Jag är grön på det området.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupps...

 

Vad har du för problem?

Om det är att du inte kan ta bort C "bara sådär", så beror det på att du måste ta bort D först, om det är en partitionerad disk.

 

Har för mig att det är alternativet

"Utökad DOS-partition".

 

Först därefter kan du ta bort

"Primär partition".

-----------------------------------------------------------------

 

Mail: Mij@idgmail.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

FÖRST: rädda de filer du vill ha kvar till något annat media, disketter eller vad du nu har till hands.

 

När du startar brukar det visas hur du kommer in i setup. Där kan du kolla i vilken ordning datorn bootar. Du bör ha A först, Sedan antingen CD-läsaren eller IDE-1 (alternativt IDE-0). Om du då startat med startdiskett skriver du fdisk och väntar. Ta bort ALLA partitioner på den hårddisk du vill göra i ordning (i den ordning som funkar). Därefter kan du skapa en eller flera partition/-er. Starta om datorn och formatera partitionen/-erna.

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...