Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Omstart istf Stäng av


sellosa

Rekommendera Poster

När jag i Windows XP stänger av datorn via Startknappen _Stäng av, så avslutas Windows men datorn gör omgående en oönskad omstart. Det går att stänga av datorn genom att hålla in knappen på datorchassit en längre stund, men detta är ju inte "rätt väg". Hur åtgärda ?

LO

 

[inlägget ändrat 2004-06-11 11:16:41 av sellosa]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade precis samma fel på min 1Ghz Amd-burk med 384mb ram.

 

Jag löste slutligen felet efter ett år genom att skicka ut datorn genom fönstret och köpa en Mac.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TribalWorld

Hej LO

 

Här kommer en möjlig lösning åt dig som du kan prova (om du har Roxio Easy CD Creator installerat). Jag hoppas att det kan vara till hjälp.

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=311806

 

 

 

[bLÅ]

//Micke

Support Engineer

Microsoft Personal Support

[/bLÅ]

[FET]

Inlägget är inte förknippat med några garantier eller ansvarsåtaganden av vilket slag det vara må, det medför heller inte någon överföring av rättigheter. Användning av informationen i inlägget sker på egen risk. Användning av förekommande script, datorprogram eller liknande regleras av villkor som finns på Microsofts hemsida

[/FET]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för svaret , men jag har varken Roxio Easy CD Creator eller Direct CD 5.0 på min PC. Ngt annat tips ?

Inte skall man väl behöva göra som föregående medlem på tråden rekommenderade "släng ut PC:n och köp en Mac".

 

 

[inlägget ändrat 2004-06-11 16:04:16 av sellosa]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Crazy Horse

Du kan testa att högerklicka på "Den här Datorn" - Egenskaper - Flik Avancerat- Välj Inställningar under "Start och återställning" - Avmarkera rutan "Starta om Automatiskt". Starta om Windows och prova igen, kanske det hjälper. Inget förvånar en i datorernas hemliga värld :o)

 

Ha det gott,

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TribalWorld

Tänkte precis föreslå samma sak som Crazy Horse. Om du gör så så kan det åtminstonde hända att du får upp ett felmeddelande som kanske beskriver problemet djupare.

 

 

[bLÅ]

//Micke

Support Engineer

Microsoft Personal Support

[/bLÅ]

[FET]

Inlägget är inte förknippat med några garantier eller ansvarsåtaganden av vilket slag det vara må, det medför heller inte någon överföring av rättigheter. Användning av informationen i inlägget sker på egen risk. Användning av förekommande script, datorprogram eller liknande regleras av villkor som finns på Microsofts hemsida

[/FET]

 

[inlägget ändrat 2004-06-11 16:45:40 av Micke @ Microsoft]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tyvärr, den rutan var redan avmarkerad!

Datorn är en IBM NetVista 2,0 Ghz Windows XP Home Edition.

Ngt mer tips ?

LO

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Se mitt svar till Crazy Horse ! Felet har funnits i >

1 år , rutan för automatisk start har aldrig varit markerad och ngt felmeddelande i anslutning till den oönskade omstarten har jag inte sett.

Ngt mer tips ?

LO

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Crazy Horse

En idé till du kan kolla på:

 

Högerklicka på "Den här datorn" - Hantera - Välj Enhetshanteraren.I Visa-menyn klicka på "Visa dolda enheter" Expandera Systemenheter och titta om du har ngt som heter NT APM Legacy , dubbelklicka i så fall där och välj att Aktivera enheten.

 

Hör av dig hur det går,

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har kollat, men det finns inget som heter "NT APM Legacy" på den platsen, men mkt annat !

 

Fler ideer ?

mvh

LO

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Crazy Horse

Nu börjar idétorkan göra sig påmind. Jag antar att du kollade så du inte hade något rött kryss någonstans i enhetshanteraren men här kommer ytterligare ett tips som fanns på en amerikansk supportsida där problemet var lika ditt. Kan i alla fall vara värt ett försök:

 

£dubbelfnutt£I had the same problem. I initiated the shutdown but thew machine always restarted instead. Tested the shutdown with a bootable CD Linux distribution and it worked fine so the reason was not an out-dated BIOS.

So i started searching - and i finally found the solution (which is working now for me):

The origin was the graphics card (driver): I just had to deactivate my ATI Radeon card (both entries in Device manager), then shutdown and it worked.

Booted the machine up again and re-activated the graphics device - and : The shutdown with power off worked properly from this day on.£dubbelfnutt£

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej igen !

Tack för Ditt intresse för att lösa en gammal pensionärs £dubbelfnutt£surdegar£dubbelfnutt£ på min PC (har tidigare haft Mac och har forfarande en kvar via PCMACLAN i vårt lokala närverk i hemmet ).

I enhetshanteraren hade jag ett rött kryss under närverkskortet_ 1394 Net Adapter. Jag har aktiverat detta men det har ingen påverkan på omstarten ; det sker lika oönskat som förut !

Har läst Ditt senaste tips från den amerikanska supportsidan. Själv har jag ett grafikkort NVIDIA GeForce TI 200 i min PC:n, som fungerar fint i spel som tex Race Driver.

Kan jag verkligen deaktivera denna funktion via enhetshanteraren utan att datorskärmen slutar fungera ?

Jag har inte £dubbelfnutt£vågat£dubbelfnutt£ testa ännu !

mvh

LO

PS Förlåt min okunnighet i datorterminologin men vad menas med £dubbelfnutt£ ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Crazy Horse

Hej Svejs,

 

Vi tar en sak i taget o testar oss fram.

 

Gå till Enhetshanteraren. Markera o högerklicka på ditt Nätverkskort.Välj Egenskaper. Det var aktiverat så gå då till fliken Energisparfunktioner och se till att du har urbockat rutan - Tillåt att den här enheten tar datorn ur vänteläge - och att du har bock i rutan - Tillåt att datorn stänger av den här enheten för att spara ström. Testa sedan att Stänga av Datorn få se hur det går.

 

Vi börjar där så hör du av dig när du testat. Dubbelfnuttarna är något knas med den här sidan. Det skall vara citattecken men det funkar inte, irriterande men .....

 

Jag håller koll på den här tråden så länge o håller tummarna :o)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det alltid varit så här, eller började det helt plötsligt? Och i så fall, kan du påminna dig om du hade installerat något eller gjort något särskilt innan?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en Logitech mus, se till att du har rätt XP-drivrutiner. Just Logitech musar har orsakat detta fenomen för somliga.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hello again !

Via IBM Update connector, som automatiskt analyserar vilka uppdateringar som erfordras på datorn har jag nu installerat bl a den senaste BIOS versionen (20JT 44A tidigare fanns i datorn 20KT39AUS)via Flashdiskett. Erforderliga uppdateringar (2st) tog ca 16 min att installera, om jag skulle installerat alla tillgängliga uppdateringar skulle det ha tagit 453 min ! När jag sedan stänger av datorn via Startknappen , så sker samma visa igen : En oönskad omstart ! På den länk Du angav fanns för min datortyp 6823KRG ca 70 uppdateringar inalles. Kanske skulle jag ha behövt installera alla tillgängliga uppdateringar.

Nu ger jag mej för ikväll. Det ju inget akut problem; det har ju funnits i mer än 1 år, men det skulle vara intressant om det kunde lösas till slut!

mvh

LO

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morn LO.

Svar från en annan pesionär, prova med att bocka i o ur alla rutor kunnigheten angivit, starta om, bocka av respektive bocka i o starta om.

Hade ett dylikt problem med en avmarkerad ruta, jag provade ovan angivet.

Si nu fungerade den.

Lycka te o ha en bra da

B

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...