Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Herz, bildskärmar


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

 

Stämmer det som jag hört från en kompis att det inte är bra att ha för hög herz på bildskärmen? Han säger att han hört att bildskärmen kan ta skada om det är för högt. Om maximala herzen är t.ex. 100 Hz, så skulle det vara bättre att köra i 85 Hz?

 

[inlägget ändrat 2004-06-09 11:36:09 av frågaren & vetaren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju högre desto bättre. En modern CRT-skärm borde varna om du försöker ställa in en högre uppdateringsfrekvens än vad skärmen klarar av. Alltså skall det inte vara någon fara att höja frekvensen till 100 Hz.

 

"Cheating is like masturbation. Feels good while you're doing it but once you're finished it only emphasizes how empty and shallow your life really is."

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Ju högre desto bättre, jag håller med dig eftersom det är bättre för ögonen om det flimrar mindre. Den kompisen som trodde det där jag skrev så var inte så kunnig, jag trodde inte honom och nu har jag ju i alla fall blivit övertygad om hur det är. Jag har då alltid kört i maximal herz och fortsätter med det...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Moderna monitorer är byggda för att klara höga uppdateringsfrekvenser. Dessutom så har de DDE som bl.a ser till att monitorn aldrig kan visa,för monitorn "skadliga" frekvenser. Gamla monitorer kan där emot ta skada ifall man ökar uppdateringsfrekvensen till över 60, men då går det inte heller se vad som står på monitorn, pga att bilden förvrängs.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt gammla skärmar kan ta skada medans ny till och med kan tåla mer än max (vilket de oxå gör (men sätt inte för högt ändå!!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100 Hz brukar räcka.

 

"Cheating is like masturbation. Feels good while you're doing it but once you're finished it only emphasizes how empty and shallow your life really is."

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...