Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Trögt i 2 av 4

Guest idgadmin

Recommended Posts

Guest idgadmin

Hej! Kör en Dlink 604 mellan BBB och mitt nätverk som har 4 datorer med Win-XP. För 4 veckor sedan (kan inte sätta det i samband med något särskilt) så börjar 2 av datorerna gå trögt mot nätverket (både internt och ut mot Internet). Man får stötvis kontakt med Internet och får små duttar i taget. Har provat allt; omstart av router, ominstallation av drivrutin till nätverkskort. Finns det någon programvara som kan analysera problemet? Då en av datorerna är nyominstallerad känns inte det som en särskilt attraktiv lösning.

Scanna alla datorer efter virus. Några av de senaste stora virusen ökar belastningen på nätverket och Internet så det kanske är ditt problem.

"Cheating is like masturbation. Feels good while you're doing it but once you're finished it only emphasizes how empty and shallow your life really is."

Guest idgadmin

Virus är det inte. Har kört igenom med både F-secure och Norton 2004 (uppdaterade virusdefinitioner).

Jag tror att det är är når spök i routern men har ingen aning om hur jag ska börja felsöka.

Guest idgadmin

Efter mycket nedlagd tid i olika supporter hittade jag äntligen en person på DLink som ledde mig fram till att det är problem med handskakningarna mellan Bredbandsbolaget och 604:an (varför fattar jag inte). Lösningen var att sätta ner hastigheten på de 2 krånglande datorerna till 10Mb full duplex och då helt plötsligt gick allt med raketfart, både externt ut mot internet samt interni i nätverket. Jag vet inte vad BBB ändrade på för 1 1/2 månad sedan då det började spöka men på deras forum verkar det finnas trådar kring liknande fenomen.

Tack i alla fall ni som intresserat er för detta!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...