Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem med mapp?

Rödskägg

Recommended Posts

Rödskägg

Hej! Jag har nyligen börjat använda Dc++ och det har fungerat bra hittills förutom detta problem med de två filmer(mpeg) som jag har laddat ner, de går bl a inte att spela upp ordentligt. Det som händer är att processoranvändningen går upp till max(mer eller mindre) och hårddisken börjar att arbeta rejält, den ena filmen kommer inte ens upp i mediaspelaren(har provat lite olika spelare).

Processor- och hårddiskanvändningen går heller inte tillbaka om man avslutar försöken att spela upp filmen, utan datorn blir i stort sett oanvändbar och jag tvingas att starta om datorn. Det är t.o.m. så känsligt nu att om jag bara öppnar(!) mappen där dessa två filmer ligger (i två delar per film), så beter sig datorn på det här sättet. Tidigare tror jag det gick bra att öppna mappen men nästan så fort jag gjorde något (ordnade om filerna eller högerklickade på dem) så rusade processorn + hd´n och omstart var nödvändig för mig.

Har bl a försökt med att göra en defragmentering på den hårddisken, som för övrigt är ganska nyinstallerad, där filerna ligger och märkte då att det gav samma beteende som vid hantering av film-mappen medans en defragmentering av min vanliga hd knappt tar några resurser av processorn. Har även gjort en viruskoll utan funna virus förutom några trojaner, varav en del av dem lämnades orörda av programmet. En titt i aktivitetshanteraren visar att det är en del olika processer som börjar att använda resurserna lite växelvis-aktigt.

Vad kan det här bero på och vad skulle jag kunna göra åt det?

Mitt system som jag iövrigt tycker fungerar bra, även vid uppspelning av andra filmfiler jag har(dessutom de på samma hd), består av:

P4b 2.4Ghz, Win XP home, 512MB RAM, HD: 1st 60GB + 1st 120GB(nya hd´n, byglad cableselect som slave), Radeon 9700tx osv.

Ursäkta att det blev lite långt det här, ville bara försöka att få det så tydligt som möjligt.

Vore tacksam för Er hjälp!

Mvh. /Johan

[inlägget ändrat 2004-06-07 21:34:38 av Rödskägg]

[inlägget ändrat 2004-06-07 21:36:27 av Rödskägg]

[inlägget ändrat 2004-06-07 21:37:39 av Rödskägg]

[inlägget ändrat 2004-06-07 21:41:06 av Rödskägg]

Guest idgadmin

Det är bara en fördel med mycket text..

Felet är ganska enkelt.. Det som händer är att windows inte kan skapa en thunbnail av filen eftersom den inte är hel, troligtvis är filerna stora så det tar tid för windows att söka igenom hela filen efter en hel frame och då kämpar hårddisken länge. Efter detta så kommer explorer.exe att hänga sig i ca en till två minut(er). Det mest troliga är att filerna är .AVI filmer fastän de heter .mpg. jag brukar använda divxfix och laga filen, sen kan du titta på den utan problem.

Rödskägg

Tack för ditt svar! Intressant det där. Nu har jag iofs i min iver tagit bort hela den mappen tidigare idag efter att jag provat ladda ner en annan filmfil till en ny mapp för att sedan spela upp den, -och det funkade. Då tyckte jag det kändes lika bra att ta bort den tidigare mappen och börja på ny kula. Men för eventuella framtida liknande problem, så är det ju inte alls fel att veta!

Tycker inte heller att det känns så konstigt att dessa filer kan vara lite dåliga, med tanke på att det nog kan finnas en del filer av lite tveksam kvalité i cirkulation på sådana fildelningar. Funderar också lite över om det faktum att man ibland växlar nedladdningsställe _många_ ggr kan vara helt bra för slutresultatet...(?)

Mvh. /Johan

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...