Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverk mellan Me o 2k via router


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej

 

Det är så att det är dags för ett litet nätverk mellan en Me och 2k dator, som båda är kopplade till en Netgear router, spec - RP614...Internet fungerar utmärkt på båda.

 

Testade lite för mig själv innan med att köra nätverksguiden som finns i Me, de fungerade väldigt bra men när jag väl satte in den i 2k datorn så kom det bara massa L fram på skärmen (har för mig att guiden ska fungera, kanske lite gammal för 2k el??)...men iaf behöver hjälp från någon snäll själ som kan sin del om nätverk, resten som att dela ut saker som skrivare o mappar tror jag att jag behärskar, isf så det kan vi ta vid ett senare tillfälle om det skulle krångla.

 

Tacksam för svar... / Jonas

 

ABIT IC7 MAX3, 3.2 GHZ HT, 512DDR@PC4000, 9800PRO@128MB, 5.1 Soundblaster, 36GB@10krpm s-ata, 160GB@7200rpm s-ata...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste se till att datorerna tillhör samma arbetsgrupp.

 

Om du har brandvägg på datorerna så måste den konfigureras för att acceptera trafiken från den andra datorn.

 

Sedan är det bara att dela ut för att komma åt det från den andra datorn, alternativt att du lägger till den andra som en nätverksenhet med

\\andra datorns namn\c$

 

C$ kan bytas ut till den enhet du vill komma åt, tex d$.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hur ser jag till så att båda datorerna har samma arbetsgrupp, o hur konfigurerar jag brandväggen??

 

Som du märker är jag helt kass på nätverk...

 

ABIT IC7 MAX3, 3.2 GHZ HT, 512DDR@PC4000, 9800PRO@128MB, 5.1 Soundblaster, 36GB@10krpm s-ata, 160GB@7200rpm s-ata...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I win2000, och jag tror att det är samma i ME, högerklickar du på

"Den här datorn" och väljer Egenskaper.

 

Under fliken "Nätverksidentifiering" hittad du knappen Egenskaper.

 

Där kan du ändra namn på arbetsgruppen.

Du måste starta om datorn för att ändringarna skall börja gälla.

 

Det kan vara att det skiljer på ME, det vet jag inte....

 

Har du brandvägg?

Inte routerns, för den spelar ingen roll.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej

 

Inte för att jag kan något om detta, men i Win ME så tror jag att dom saker som Mij beskriver hittas på......

 

Start-inställningar-kontrollpanelen-nätverk.

 

Där under fliken >identifiering< , så finns följande rutor att skriva i....

 

Datornamn

arbetsgrupp

Datorbeskrivning

 

Kanske det är där du skall skriva in något.

 

ha de

Amos

 

 

[CITAT]Lagen Om Korrekthet.

När du arbetar på att lösa ett problem, så hjälper det alltid om du vet svaret.[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2004-06-06 18:13:09 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Amos.

 

Det skall vara rätt..

Jag har inte hållt på med ME själv, så jag har inte en aning..

Dessutom är det länge sedan jag höll på med win98, som kanske är mest likt

winME(?).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Mij

 

Jo 98 och ME är väl i grunden, vad jag förstår, nästan samma operativsystem. Men det skiljer en hel del på var man hittar saker och inställningar ibland. Fråga mig bara inte vad som skiljer, det har jag glömt för länge sedan.

 

Personligen tycker jag att ME är betydligt mer lättarbetat och roligare att ha att göra med än Win 98.

Det är dessutom minst lika ´´stadigt´´ som Win 98. (men detta är det dock inte alla som tycker, det är jag väl medveten om *skrattar*)

 

ha de

Amos

 

 

[CITAT]Lagen Om Korrekthet.

När du arbetar på att lösa ett problem, så hjälper det alltid om du vet svaret.[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2004-06-06 18:53:58 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej igen.

 

Nu ska båda datorerna ha samma arbetsgrupp osv...

 

Ser den andra datorn i nätverket :D hipp hipp hurra, detta var ju inte alls svårt som det verkar :| (säger jag hehe)

 

Nu är det bara att dela ut skrivare o mappar å sånt...sen ska jag mappa :) (mapping)

 

ABIT IC7 MAX3, 3.2 GHZ HT, 512DDR@PC4000, 9800PRO@128MB, 5.1 Soundblaster, 36GB@10krpm s-ata, 160GB@7200rpm s-ata...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos:

Ja, det är väl nåt sånt..*ler*

Jag brydde mig aldrig om winME, eftersom jag var nöjd med win98 och "alla" hade problem med winME.

 

Men så länge man själv är nöjd, så räcker ju det.

 

Pumping_iron:

Grattis...*ler*

Tänk bara på, att om du använder funktionen "återanslut vid inloggning" eller vad det står, så kan det fördröja uppstart/inloggning om inte den andra datorn är redo.

 

Det är snabbare att ansluta manuellt varje gång.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Datorn med ME är inte min som tur är utan familjens...Det är pappas och den har 3 år på nacken (1.3P4, 640 ram, 40GB m.m.)

 

Min däremot ser ni här nedanför :)...

 

Men nu till ett problem som döck upp???

Det tycker upp följande: Felaktigt lösenord eller okönt användarnamn för:

\\Dell 8100\MINADOKUMENT

Och sen ska man skriva in något för Anslut som: och Lösenord:

 

Vad är detta...kan man ta bort det på ngt sätt eller får man leva med det...

 

Tacksam för svar...utskrift från min datorn är framsteg nog men det är vore kul för dom andra att ta del av mina filmer och min musik :D

 

 

ABIT IC7 MAX3, 3.2 GHZ HT, 512DDR@PC4000, 9800PRO@128MB, 5.1 Soundblaster, 36GB@10krpm s-ata, 160GB@7200rpm s-ata...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är när du skall ansluta till w2k-datorn, vilket jag misstänker...

Knappa in ditt användarnamn, tex Administratör, samt ditt lösenord.

 

Om du vill att alla i familjen skall kunna komma åt någon, men inte veta ditt lösenord, så får du göra upp konto till dom.

 

Du kan ge dom vars ett konto, där du ger dom rättigheter du anser att dom skall ha.

 

Sedan använder dom dom uppgifterna för att logga in på din dator via nätverket.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Användarnamnet samt Lösenordet kommer upp när jag försöker komma in på

 

"Utforskaren"\Mina nätverksplatser\hela nätverket\microsoft windows network\arbetsgrupp\dell 8100\minadokument - (ME datorn alltså)

 

Men andra mappar i \\dell 8100\ kan jag komma åt?

 

 

Händer nästan samma sak när jag ska in på w2k från wME fast då vill datorn bara ha lösenordet??

 

Vart kan jag dela ut samt kontonrättigheterna?

 

ABIT IC7 MAX3, 3.2 GHZ HT, 512DDR@PC4000, 9800PRO@128MB, 5.1 Soundblaster, 36GB@10krpm s-ata, 160GB@7200rpm s-ata...

[inlägget ändrat 2004-06-07 12:26:07 av Pumping_iron]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delar ut gör du genom att i Utforskaren högerklicka på mappen/enheten och väljer "Dela ut".

 

Varför det inte funkar via

"mina nätverksplatser" kan jag inte förklara just nu....

 

Ändra kontorättigheter kan du bara göra i win2000.

Då går du in i Kontrollpanelen och väljer "Administrationsverktyg", sedan "Datorhantering".

 

Där finns "Lokala användare och grupper" och där har du alla möjligheter att styra vem som får göra vad.

 

Jag kontrollerade lite med mitt eget nätverk...och när jag går samma vag som du, "Utforskaren\Mina nätverksplatser\hela nätverket\microsoft windows network\arbetsgrupp\andra datorn, så kommer jag åt det som är utdelat.

 

Det bör vara samma för dig...

----------------------------------------

 

Mij@idgmail.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du har delat ut mappar på datorn med "det stora" op-systemet så gå in i utforskaren och klicka verktyg/mappalternativ fliken visning och kolla om alt. "använd förenklad fildelning" är förkryssad. Om inte så pröva med att kryssa i den.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Okej nu har jag kommit så långt som att jag är klar med mig nätverk men det är en sak som jag fortfarande undrar över...som det ser ut nu så kan ja ta bort o ändra ting i den andra datorn med min o vice verca, hur gör man så att man bara kan "läsa" filerna??

 

ABIT IC7 MAX3, 3.2 GHZ HT, 512DDR@PC4000, 9800PRO@128MB, 5.1 Soundblaster, 36GB@10krpm s-ata, 160GB@7200rpm s-ata...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I win2000 går det, om du har gjort ett konto till var och en...

 

Men huruvida det går i winME, vet jag inte..

-----------------------------------------------------------------

 

Mail: Mij@idgmail.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På win2000 högerklicka på den utdelade mappen och välj egenskaper/ fliken dela ut och bocka av "tillåt andra anv.....". På win me högerklicka/egenskaper bocka för Skrivskyddad eller lösenord för fullständig åtkomst.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Okej.

 

Har ett litet problem te bara...

 

Dell datorn kan dela ut som normalt och den andra datorn (min dator) har begränsad behörighet, dvs kan läsa men inte ändra på mappar/filer på dell datorn...nu är det så att jag har ändrat min (min dator) musikmapp så den delar ut, högerklickat -> egenskaper -> flik, dela ut -> o ändrat behörigheten så att dator(n)/(erna) i nätverket tillåts att läsa men nekas att ändra i mappar/filer. Men det vills inte, mp3 filerna kan inte läsas? Visserligen kan man inte ändra namn ect.

 

Varför blir det så konstigt...hälften är ju rätt jue??

 

ABIT IC7 MAX3, 3.2 GHZ HT, 512DDR@PC4000, 9800PRO@128MB, 5.1 Soundblaster, 36GB@10krpm s-ata, 160GB@7200rpm s-ata...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du rätt mjukvara installerad på den andra datorn? Jag kan åtmindstonde spela upp avi-filmer med samma konfiguration. MP3-formatet vet jag inte så mycket om men kanske någon annan vet?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Ja det har jag...DivX Player Pro och Winamp 5.03, samma mjukisar på båda datorerna...verkar helt mysko.

 

Men däremot om jag ändrar behörigheterna till "fullt" då fungerar det kanon :(

 

ABIT IC7 MAX3, 3.2 GHZ HT, 512DDR@PC4000, 9800PRO@128MB, 5.1 Soundblaster, 36GB@10krpm s-ata, 160GB@7200rpm s-ata...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

:D

 

Får fråga mig fram hos någon nätverkstekniker el. nt.

 

Tack för alla svar.

 

ABIT IC7 MAX3, 3.2 GHZ HT, 512DDR@PC4000, 9800PRO@128MB, 5.1 Soundblaster, 36GB@10krpm s-ata, 160GB@7200rpm s-ata...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Edit...

 

Allt fungerar som det är tänkt, går att läsa allt men nekas ändra :D

 

I w2k ändrade jag i behärigheten så att bara läsa var förkryssat för att läsas och ändra tog jag bort helt (varken ändra eller läsas)

 

Åter ett stort tack till alla ni som hjälp mig...

 

ABIT IC7 MAX3, 3.2 GHZ HT, 512DDR@PC4000, 9800PRO@128MB, 5.1 Soundblaster, 36GB@10krpm s-ata, 160GB@7200rpm s-ata...

 

[inlägget ändrat 2004-06-08 12:13:43 av Pumping_iron]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...