Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny tråd - PC ägare tröga


CyberPet

Rekommendera Poster

Urk, jag är så less på att vänta på att tråden "PC-ägare är tröga" att ladda in så jag tänkte att vi kunde väl starta om med en ny tråd som går lite snabbare. Över 130 inlägg är lite väl många i min smak.

 

OK, sist jag läste i tråden så gick Per och Jan till personangrepp och jag tror Per fick en stor hink med sand över sig medan Jan fick en spade i näsan... eller var det tvärtom?

 

Diskussionen var visst om hurvida MacOS eller Window 95/98 har ett bättre GUI.

 

Jag måste hålla med Jan om att Windows inte är speciellet välgenomtänkt när det gäller menyer, tangentkommandon med mera. Ibland ska man klicka på vänstra musknappen, ibland på den andra... Guuuuuud så krångligt!

 

PC-möss är hackiga och ryckiga, oavsett om du använder trackball eller inte. Jag satt och spelade ett spel på min fästmans PC eftersom Macversionen dröjde några veckor längre än mitt tålamod klarade. Jag kunde inte avsluta spelet på grund av den urusla mushanteringen utan fick snällt vänta till Macversionen kom så jag kunde komma till "the grand finale".

 

Och kom inte och snacka om att jag ställt in musen fel eller nåt sånt trams, min fästman är datatekniker och har pulat med PC i minst 13 år. Det är alltså inte fel på inställningar och dylik, det är fel på gränssnittet!

 

Att MacOS skulle ha ett sämre GUI än Windows har jag mycket svårt att hålla med om. Det är ju trots allt Microsoft som apat efter Apple och inte tvärt om. Och som vi alla vet brukar ju kopior vara av sämre kvalité än originalet. Vissa saker faller bort och kompenseras med nåt liknande men ack så uselt fungerande.

 

Nä, erkänn att MacOS är ett bättre operativsystem än Windows, för det är faktiskt sant. Till och med min käre fästman håller med mig så PC-mist han är.

 

Program kraschar mindre i MacOS det är ett faktum. Sen får ni komma med menlösa kommentarer om att NT minsann är stabilare, men NT är än så länge inte något "client program" utan ett serverprogram så motsvarigheten till MacOS 8.5 är Windows 98 (även om elaka tungor påstår att win98 är mer likt MacOS 7).

 

Jämför NT med MacOS X Server istället så kanske debatten höjer sig en aning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Nej men NEJ Petra!

 

NT är själklart uppdelad i NT Server och NT Workstation. Hur du kan säga att NT Workstation inte är en som du uttrycker dig liiite felaktigt klientprogram förstår jag inte, eller så kanske du har missat det. Jag anser därav att det inte är meningslöst att säga att Windows NT är stabliare än MacOS för så ÄR fallet. (Skrattar åt MacOS avsaknad av preemtive multitasking)

 

 

När det gäller dina anklagelser om att en PC mus är mer hackiga och ryckiga än Macens gör mig också väldigt oförstående. Om du tycker att din "datateknikers" PC mus är instabil eller ryckig. Kolla om den är smutsig eller dammig.

Kan ändå inte låta bli att skriva:

Varför inte ställa ner hastigheten på den. Vet av erfarenhet att MacOS har helt annorlunda hastighet installerad än tex Windows NT/9x.

Förresten har gränssnittet ingenting med musens känslighet att göra. Det beror snarare på hårdvaran(Musen's sådan menar jag då såklart). Det vimmlar av drivrutiner och olika märken av möss för PC. Den fränaste av dem alla verkar vara den nya från Microsoft helt optisk och utan rörliga delar(förutom knapparna då såklart). Den tar tydligen över 10000 bilder av underlaget varje sekund och jämför dem med varandra. Någon speciell musmatta skall tydligen inte vara nödvändig. Eftersom den har USB kontakt kanske den tom kan användas på en Mac, vad vet jag.

 

Det där snacket med att Microsoft har apat efter Apple börjar jag bli djävligt trött på. För det första så var det Apple som från allra första början apade efter Xerox(Om kvaliteten blev sämmre kan dock diskuteras). Dom blev tom stämda på kuppen, det blev INTE Microsoft,IBM, Amiga eller Atari och alla andra operativsystem med fönster GUI.

 

 

Nä Petra säg åt grabben därhemma att installera NT eller varför inte Linux på burken, så kanske dina intryc förändras.

 

/// Jonas

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Jonas återigen så pratar du med foten i mun,du är totalt ute & cyklar när du skriver att Apple blev stämda av Xerox,Xerox gav nämligen Apple licens att vidareutveckla & marknadsföra sitt GUI & Apple förbättrade det betydligt,tvärtemot så stämde Apple microSoft & Atari (GEM) i flera processer

som Apple vann mot GEM men MS ordnade oavgjort tack vare $$$$ och en helt inkompetent domare som var helt datorilliterat!

 

Dessutom MAC OS 8 är förbannat stabilt om man har mycket minne!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Larsson

Mitt "hata alla som kör Mac" påstående finns inte! Har aldrig funnits. Kommer aldrig att finnas. Det var du som hittade på det. Jag skrev som svar på "om jag anstränger mig kan t.o.m. jag" (personangrepp?! Nja, på gränsen.) att anlendningen till att jag använt en lugnare ton var därför att jag fått en hel del (läs: många) "anonyma" e-mail från omogna mac-ägare, och en del brev (läs: få) från några som inte tog detta på blodigt allvar. Därför försökte jag göra det lite lättare att förstå för den oinvigde att jag inte alltid menar blodigt allvar. Du lyckades dock vända detta till ett gediget macägar-/skomakar-/jude-hat från min sida osv.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ibland ska man klicka på vänstra musknappen, ibland på den andra... Guuuuuud så krångligt!"

 

PC-ägare är tröga?

 

-Ja jösses!

 

 

///Gogol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det slår mig att Apple borde leverera sina standardmusar med en liten klisteretikett för sina användare; den kunde man klistra på musknappen, och på så sätt få ett "tydligare gränssnitt".

Vad det skulle stå på den? Tre bokstäver: PHD...

(klassisk förkortning, har inget med doktorer att göra: "Push Here Dummy")

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Tänk att MicroSoft har fem operativ system & inget av dom fungerar tillfredsställande!

Amazing!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Tänk att MicroSoft har fem operativ system & inget av dom fungerar tillfredsställande!

Amazing!"

 

-Så du har även erfarenhet av Embedded NT? -Wow!

 

///Gogol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Utan att ta ställning till PC vs MAc (vilket egentligen brukar betyda Windows vs Mac OS) så

är en 2-knapps mus ett minimum även när det gäller Mac. I.o.f. kan man trycka på kringla och få Högerknapps funktion, men försvinner inte en del av smidigheten med en mus då??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu råkar det vara så att:

1.) både mus och trackball på PC:n jag provade var sprillans nya

2.) pojkvännen är certifierad NT tekniker

3.) Jag sa att ni generaliserar eftersom ni oftast jämför NT Server med MacOS. Det är rätt stor skillnad på en Server programvara och en klientprogramvara. Det ska bli intressant att höra tongångarna när MacOS X kommer så man får jämföra med NT Client.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Per Larsson

"Linux har jag bara kört i ett halvår, men som arbetsstation så är den inget för mig. När man inte kan ens klippa och klistra så fallerar det för mig."

 

Testa att markera med vänsterknappen och klistra in med mittelknappen (eller båda knapparna samtidigt om du har en 2-knapparsmus med 3-knappsemulering igång). Det har fungerat ett par år för mig.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Larsson

Det är ju lite knivigt med UNIX på Mac, eftersom standard UNIX-applikationer oftast utgår från att man har 3 knappar på musen. Dock finns det givetvis inget som tvingar en att använda något annat än standardmusen.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Larsson

Drag'n'Drop är i sig inget nytt begrepp i UNIX-världen. Användare av t.ex Solaris har kunnat nyttja det ganska många år nu, mest p.g.a. CDE/Motif. Dock är dessa "miljöer" inte opensource, vilke gör att de väldigt sällan används på hemdatorer (med t.ex Linux eller *BSD). Dock är de väl inarbetade hos större företag p.g.a. sin stabilitet och höga utvecklingsgrad, så program sp som Netscape Navigator/Communicator och Corel WordPerfect 8 är Motif-baserade.

 

Dock har det nu på senare tid kommit 2 nya standarder (vilka ironiskt nog arbetat mot varandra) för DnD. Dessa är GNOME (vilket är Motif-kompatibelt) och KDE. Eftersom dessa 2 miljöer nu är ganska vanliga hos hemanvändare så är det inget ovanligt att DnD fungerar mellan nya program. Det finns även planer på att göra KDE "GNOME Aware", och vice versa. Antagligen är det funktioner som vi kommer att få se i KDE 2.0.

Hur det är med GNOME:s status vet jag inte, eftersom jag inte intresserat mig för det projektet speciellt mycket (dock har jag GNOME-libsen installerade för att program som är "GNOME aware" ska kunna dra nytta av det :).

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

"Dock har det nu på senare tid kommit 2 nya standarder (vilka ironiskt nog arbetat mot varandra) för DnD. Dessa är GNOME (vilket är Motif-kompatibelt) och KDE. "

 

Precis detta som är Linux STORA svaghet. Riskerna finns att det i framtiden kommer att bli en stor inkompatiblitet mellan olika "Linuxar".

 

När det sedan gäller klipp&klistra funktionaliteten i CDE tycker jag dessa fungerar mycket dåligt eller rent utsagt värdelöst i jämförelse med andra operativ.

 

/// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...