Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Krånglande modem


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej.

Nu börjar jag ledsna på mitt U.S. Robotics 56K Faxmodem som får för sig att tappa bärvågen efter max 2 minu.. jaha där la det av igen.

Har fått strängar från tele 2 att testa så att modemet ska hålla en konternuerlig kontakt med deras men det funkar inte.

Har tagit bort o lagt till det flera gånger o drivarna är de bästa.

Konstigt nog funkade det förut men nu vill det inte alls. Nån idé. Tacksam för förslag.

Mvh,

Beppe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ny drivrutin (Firmware som det heter till modem), om du inte har det.

http://www.usr-emea.com/support/s-main-menu.asp?loc=emea

 

2. Har du något antivirus-program..scanna datorn kan också då passa på att scanna med t.ex. Ad-aware & Spybot.

http://www.lavasoftusa.com

http://www.safer-networking.org

 

Du råkar inte ha AXE-tjänsten Samtal väntar till telefon..i sådana fall..stäng den.

Kolla modemets Egenskaper..Kontrollpanelen - Modem

att hastigheten står på troligast då 115200.

För lång kabel kan också inverka..tror 2 meter är rekommendationen.

Du har inget mer kopplat mellan eller förlängningskabel...

Vad kör du för operativsystem?

Kan för övrigt kolla init-strängar där på Usr hemsidan också..för din modell..kolla om det är någon du inte testat med..

Kontrollera också övriga inställningar för din internet-anslutning kika även på vilka protokoll som är installerad..Högerklicka på Nätverk - Egenskaper.

 

Kör du Win XP så kommer här en sak att testa om du har automatisk uppdatering aktiverat..

Gå till Kontrollpanelen - System och vidare då till Automatiska uppdateringar flik och avaktivera den och se om det fungerar då..

 

 

* The Future Is Here! *

[inlägget ändrat 2004-06-02 00:17:00 av Humanoid]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Har modemet varit utsatt för åska??

 

att bärvågen försvinner kan ha med spolar inne i modemet att göra vilket kan innebära att när spolen blir varm(vid användning av modem) så ändras värdet så mycket på spolen så att bärvågen blir ytterst deformerad och försvinner. Detta kan ske ifall man har en liten överspänning i telefonutaget (ska vara ca 50 volt likspänning).

 

Att just bärvågen försvinner är ytterst ovanligt, för att inte säga omöjligt på grund av ett mjukvarufel ex. virus eller andra destruktiva saker.

 

Det behöver inte vara ditt modem det är fel på, det kan vara något annat på linan exempelvis telefoner som är inkopplade samtidigt som du är ansluten.

 

Testa att slita bort alla gamla telefoner mm och bara ha i sladden till modemet på din tele-linje och se om det hjälper!

 

 

[inlägget ändrat 2004-06-02 22:50:43 av Radialspel]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej.

Jag tackar Humanoid o Radialspel för ert besvär.

Jag har gått igenom samtliga punkter som ni föreslagit dock utan resultat.

Till H: jag kör XP. Till R: Ja modemet har varit utsatt för åska men funkat ok i 2 år efter det.

Jag är själv utbildad IT/Nätverkstekniker men det verkar ju inte hjälpa i detta fall.

Har varit med om detta med interna modem men aldrig med externa förut.

Nåt måste hänt som gjort att det inte funkar nu. Det har ju funkat i 3 år utan problem.

Nu vet jag inte vad nästa steg ska bli.

Kom gärna med fler förslag.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...