Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

fel, datorn eller förstärkaren?


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

tjena!

 

har lite problem med mitt ljud...när ja till exempel spelar en låt i winamp så är allt normalt till en början, men efter en stud kommer det bara ut ljud från den vänstra högtalaren. min dator är kopplad till en förstärkare som har två stora golvhögtalare... trodde först att de var någon sladd som var fel men ja har kollat det.

 

det händer inte regelbundet men jävligt ofta skit jobbigt...

 

ibland hjälper de om jag startar om förstärkaren typ 10 ggr och skruvar på balance fram å tillbaka...

 

nån som vet??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Hej Guld

Det kan vare en transistor i din förförstärkare som har pajat, kanske i slutsteget, i den ena kanalen, (stereo=2 förstärkera, ställ den kallt någon timme och kolla sen om där är ljud, funker det en stund, till den är varm, då är det säkert en "trans" som felar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej

 

Om du har någon annan signalkälla kopplad till förstärkaren (ex CD-spelare) kan du ju alltid prova om det även är problem med den. Kanske kan det vara problem med just den ingången i förstärkaren som du använder till datorn.

 

Har du fler ingångar som är anpassade för samma ingångsnivåer kan du ju alltid testa det. Kan också vara någon £dubbelfnutt£kallödning£dubbelfnutt£ i förstärkaren, eftersom du beskriver att problemet verkar vara temperaturberoende. Kan också vara något fel på ljudkortet i datorn, men om du först testar att den ingång du använder i förstärkaren fungerar bra genom att ex ansluta en CD-spelara och köra en stund för att se om problemet uppkommer även då.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

hmm ockej, har ingen anna källa för tillfället men jag det kan jag ordna.

 

testade låta förstärkaren stå avstängd en bra stud och testaden efter det, då funkade bara vänster..då pausa jag musiken, stängde av förstärkaern, skruva på balance, satte på ljudet igen å satta på förstärkaren...fortfarande fungerade bara vänster (där är alltid lite lite lite ljud som kommer från den högra..om man höjer, men typ en tiondel av den vänstra) så jag gjorde allting typ 3 gånger i lite olika kombinationer...efter typ 3 omstarten fungerade båda...dock bara tio minuter för då stannade den högra igen mitt i en låt.

 

ska exprementer lite mer med det imorron så jag får se då..

 

tack för hjälpen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...