Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bästa brandväggen?


Ronboy

Rekommendera Poster

Hej!

Någon som kan tipsa om en bra och billig brandvägg. Kör idag enbart Microsoft XP:s inbyggda, men misstänker att den är som ett såll ...!?

 

Hälsn. Ronboy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att MS XP's brandvägg är som ett såll. Däremot är den svår att förstå sig på. Det finns ju ett antal gratis brandväggar bl.a ZoneLabs zonealarm som du hittar på http://www.zonelabs.com . Nackdelen med den är att du inte själv kan styra vilka portar som skall vara stängda/öppna. En annan gratis brandvägg med lite större möjligheter att konfiguera hittar du på: http://smb.sygate.com/ . Jag själv använder Symantecs brandvägg och det har funkat bra men nackdelen är att de kostar lite pengar..men tro mig..det kan det vara värt.

 

 

[inlägget ändrat 2004-05-22 19:27:35 av supporter]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ZoneAlarms brandväggar är mycket bra, även den som är gratis.

Om valet står mellan Symantec Internet Security och ZoneLabs ZoneAlarm Pro så skulle jag helt klart välja ZoneAlarm. Inte för att InternetSecurity är en dålig brandvägg utan för att det finns många avancerade inställningar i ZoneAlarm och att den inte tar lika mycket systemresurser som InternetSecurity. Här kan du läsa en recension av ZoneAlarm http://www.pcflank.com/review_zapro1.htm

 

"Cheating is like masturbation. Feels good while you're doing it but once you're finished it only emphasizes how empty and shallow your life really is."

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller systemresurser så ha Warwolf helt rätt. Jag kan däremot inte hålla med om att man inte kan göra avancerade inställningar i Nortons brandvägg. En annan sak som gör att jag rekommendera Nortons brandvägg är att den uppdaterar kända "hackar"-adresser. Det är möjligt att ZoneAlarm PRO gör det också. Nåväl, det viktigaste är ju att man har en mjukvarubrandvägg installerad.

 

 

[inlägget ändrat 2004-05-22 20:03:46 av supporter]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Ronboy!

 

Smaken är som baken - delad. Finns säkert flera bra brandväggar!

 

På cd:n nr. 10 PCförAlla finner du F-Secure Internet Security. Både virusskydd och brandvägg. Du kan pröva i 90 dagar gratis (inklusive automatiska uppdateringar).

 

Har själv detta Antivirus/Brandväggs program och är mycket nöjd. Det är mycket lätthanterat (tacksamt för en amatör som jag själv är)

 

Ha en bra kväll!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan däremot inte hålla med om att man inte kan göra avancerade inställningar i Nortons brandvägg.

Uttryckte mig kanske lite fel, det jag igentligen menade var att jag tycker att det är lättare att ställa in ZoneAlarm, InternetSecurity (2003) kändes väldigt rörigt.

 

"Cheating is like masturbation. Feels good while you're doing it but once you're finished it only emphasizes how empty and shallow your life really is."

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig Warwolf. När man installerar en brandvägg typ Norton så måste man hålla tungan rätt i mun. Jag personligen tycker inte att det var svårt att installera Nortons brandvägg men det är ju inte att bara klicka på "setup" så installerar den sig själv. Men jag står fortfarande fast vid att den bästa gratisbrandväggen kommer från SYGATE:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

XP's inbyggda brandvägg funkar alldeles utmärkt när det gäller skydd utifrån, men ger inget skydd mot frivilligt eller ofrivilligt installerade program som vill ut.

 

Själv använder jag BlackIce sedan flera år tillbaka och den fungerar utmärkt om man som jag gillar att konfigurera själv.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett test på väldigt många brandväggar http://www.pcflank.com/art41c.htm

Testet är lite gammalt men det borde ge en ganska rättvisande bild.

 

"Cheating is like masturbation. Feels good while you're doing it but once you're finished it only emphasizes how empty and shallow your life really is."

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...