Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Tömma" Pagefile.sys


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej!

 

Läste nyligen i "någon" pc-tidning om hur man ställer in Win XP att "rensa" växlingsfilen (pagefile.sys) vid omstart av burken, men jag glömde att anteckna tipset. Jag kör Win XP Pro och har lagt pagefile.sys-filen på min 2:a hdd (inte en annan partition), samt optimerat för bästa prestanda, nu vill jag gärna veta hur jag ställer in denna lilla "tömningsfiness" också

 

//Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Crazy Horse

Jag har inte tidningen så jag vet inte vad de gett för tips men annars kan man göra som nedan för att "tvinga" XP att tömma växlingsfilen vid avstängning.

 

Om du är osäker på registret kan du börja med att när du är i regedit välja Arkiv-Exportera-Se till att du har Alla markerat i Exportera intervall-Kalla det sedan för t ex backup och spara i exvis Skrivbord, då har du en backup om ngt går galet, högerklicka i så fall på den sparade filen o välj Infoga i registret

 

Ta Start-Kör-skriv regedit-OK. Leta på nedanstående nyckel:

 

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management

 

Markera o högerklicka på ClearPageFileAtShutdown i högerfönstret och välj Ändra. Ändra i rutan Data från 0 till 1 - Tryck OK. Stäng registret.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Ok, tack för ditt tips men det skall finnas ett annat tips jag är ute efter där man enkelt bockar i "någon ruta" via Administrations-verktyg/datorhantering, gpedit.msc eller likn. sen så tömmer XP pagefile:n vid varje omstart utan att behöva "mecka om" i regedit med "risk" för en systemkrasch som följd i värsta fall, det är den infon jag söker.

 

//Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, i mitt (engelska) XP gör man så här:

 

Start –> Kör –> skriv gpedit.msc –> OK.

Leta upp Computer Configuration –> Windows Settings –> Security Settings –> Local Policies -> Security Options. I den högra panelen hittar du ett värde kallat: ‘Shutdown: Clear virtual memory pagefile’. Dubbelklicka på den och bocka i ’Enable’.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Tack, där satt den! Jag översätter till den svenska versionen av XP ifall någon annan är intresserad av tipset.

 

Sökväg:

 

Start –> Kör –> skriv gpedit.msc –> OK.

 

Datorkonfiguration -> Windows-inställningar -> Säkerhetsinställningar -> Lokala principer -> Säkerhetsalternativ. Dubbelklicka på Nedstängning: Rensa den virtuella växlingsfilen och "bocka i" Aktivera.

 

//Micke

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...