Just nu i M3-nätverket
Jump to content

2 windows

Guest idgadmin

Recommended Posts

Guest idgadmin

hej jag har win xp pro och vill instalera win 98 på en anna hårdisk går detta hur gör jag detta kommer denna instalation att påverka någon anna hårdisk på datorn?

Det finns lite olika sätt att lösa det på.

Det ena är att man har win98 installerat på C-disken, och winXP på någon annan disk.

Nackdelen är att XP troligtvis lägger några filer även på C, vilket kan ställa till det om man formaterar C.

Ett annat sätt är att använda sig av

NickLock, en nyckelbrytare som ändrar byglingen mellan master och slave på 2 diskar.

På det sättet kan man ha 2 olika operativsystem på 2 diskar.

Beroende på filsystem så kan man även komma åt den som är slave, för att spara filer eller liknande.

Ett tredje sätt är att man skaffa sk

hårddiskvaggor, hårddiskkassetter.

Då stoppar man i den man vill använda för tillfället.

Så för att kunna komma med någon rekommendation, och tips om hur du löser det smidigast krävs att du talar om lite mer hur du vill ha det, vilken funktionalitet du vill ha, vad det får kosta osv.

Guest idgadmin

ok det jag vill göra är att få liv en en gammal dator som inte har dcrom eller disket driv så jag tog ut hårdisken stoppade i den i en usb station och kopplade in den i men nya dator men xp..

när jag sen satte i win 98 cd:n så stog det att det inte gick att instalera i Nt så att jag var tvunbgen att instalera från dos... och jag tänkte att jag inte ville försöka mig på någonting sådant innan jga vista om det kunnde påverka den andra hårdisken som jag ska använda när jag dragit ut usb hd:n.. fattar du?

[inlägget ändrat 2004-05-11 18:43:54 av Entropin]

Hmmm.....det kan bli lite problem..

Hur pass stora kunskaper har du vad det gäller att koppla in/ur enheter i datorn?

Det du kan göra, är att du öppnar den gamla datorn, och kopplar in cd-romen.

Sedan installerar du win98, och när det är klart tar du bort cdn.

Om det finns plats (vilket det bör göra) så kan du koppla in diskettstationen också, så att du kan partitionera hårddisken.

Detta gör du i så fall innan installationen av windows.

På den andra partitionen kopierar du in alla *.cab-filer som finns på skivan.

(resultatexempel: D:\win98\*.cab)

Om du sedan, under någon installation, får besked om att skivan behövs, så talar du om att filerna finns under

D:\win98.

Guest idgadmin

så jag kan lltså inte bara kopla in en till hd i min dator instaler windows och sen flytta tillbaka den till den gamla datorn??

skulle ju bara kunna flytta över cd drivern till datorn.. men det gick inte att instalera iaf den ville att jag skulle envända start disk.. (ja jag stälde in i bios att den skulle bota från cd)

Det kan fungera, men det kan även gå åt pipan...

När du installerar så kontrolleras vad det finns för enheter, och drivrutinerna till det installeras.

Om du sedan flyttar hårddisken till ett annat moderkort så stämmer inte drivrutinerna med vad som behövs.

Det borde gå att koppla in en diskettstation också, så att du kan använda en startdiskett.

Sedan är det en enkel match att partitionera och installera.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...