Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DV -> dator-kvalitet..


tjoff

Rekommendera Poster

Hej !

 

Skaffade nyligen ett firewirekort för att köra in video från en videokamera. Eftersom det är DV så förväntade jag mig att det skulle vara lika bra kvalitet på datorn som det var i kameran.

 

Men så blev det inte..

 

Efter att ha kört in det jag ville ha in i högsta kvalitet så märker man direkt när man spelar upp filmen på en TV att kvaliteten är mycket sämre än orginalet.

 

Varför ?

 

Jag trodde att den kopierade allt digitalt, och isåfall bör det väl inte bli några problem ?

 

Tjoff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får jag fråga hur du spelade upp materialet på en TV? Körde du tillbaka det redigerade materialet till kameran igen? Använde du en TV-utgång på datorn så har du förmodligen förklaringen där..

 

(...se även till att du verkligen redigerat och sparat materialet med en bra dv-codec och högsta kvaliteten i denna. DV använder som sagt en kompression som påminner om motionjpeg - vilket är rätt bra komprimerat, men framförallt ger olika resultat beroende på vilken inställning codecen har... )

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde det från datorn till TVn... Men både datorn och kameran användet SVHS ut..

 

Sen så är kvaliteten även på datorn sämre än var det borde vara..

 

Det jobbiga är att jag bara kan ställa in att det ska vara "full" eller "preview" när jag "capturar".

 

Jag kan inte välja någon codec eller andra inställningar om kvaliteten. Om jag inte renderar om den, men då lär det ju knappast bli bättre..

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...