Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extract.exe


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej alla!

När jag installerade office 2000 premium på min ME maskin så efter att jag startade om fick jag detta fel-meddelande(antagligen på grund av att den var engelsk och mitt ME är svenskt):

[KOD]

Följande fil saknas eller är skadad: 0\IFSHLP.SYS

 

Följande fil saknas eller är skadad: 0\SYSTEM\VMM32.VXD

Ange namnet på windows-laddaren (till exempel C:\WINDOWS\SYSTEM\VMM32.VXD)

[/KOD]

Jag prövade med exempel pathen men då kom det upp att det var nåt fel på ifshlp.sys. Jag gick då till microsfts hemsida och hittade följande artiklar:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;258471

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;129605

 

Det verkar som om jag skall extrahera imagehlp.dll från win_11.cab och ifshlp.sys från win_19.cab i win9x mappen på cd'n. Jag fick efter ett några dar tag på en startup-diskett och en ME-Skiva och startade datorn med disketten i, startade extract.exe genom kommandot ext och skrev in göljande information:

[KOD]

Please enter the path to the Windows CAB files (a:) :[/KOD]e:\win9x\win_11.cab

Sedan:

[KOD]

Please enter the name(s) of the file(s) you want to extract:[/KOD] imagehlp.dll

Sedan:

[KOD]

Please enter the path to extract to (£dubbelfnutt£Enter£dubbelfnutt£ for current directory):[/KOD] c:\windows\system

Då får jag upp uppgifterna igen och skriver y för att acceptera, då fick jag detta:

[KOD]

Microsoft ® Cabinet Extraction Tool - Version (16) 1.00.0610.0 (03/31/99)

Copyright © Microsoft Corp 1994-1999. All rights reserved.

ERROR: Cannot open file: f:\win9x\win_11.cab\(null)

[/KOD]

Jag försökte också med den andra filen fast med samma resultat. Det verkar som den inte uppfattar det angivna värdet för imagehlp.dll/ifshlp.sys. Jag skulle bara kunna koppla över hårddisken till en annan dator och kopiera mina filer och sedan installera om windows men jag vill se om det finns något annat att göra först...

 

Tack på förhand för all hjälp.

//Fredrik

 

[inlägget ändrat 2004-05-07 18:11:09 av Wippeus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Fredrik

 

Skulle du inte helt enkelt kunna stoppa in ME-CDn i en annan dator och öppna dom två cab-filerna med winzip eller liknande. Sedan kan du extrahera dom med winzip till en mapp på HD (jag provade själv just nu, och det fungerade). Därefter kopiera in dom på ME-startdiskett (dom fick plats på min startdiskett).

 

Sedan starta den krånglande datorn med den startdisketten och använda kommandot copy

Om du då står vid a-prompten, så borde det bli så här

 

copy IFSHLP.SYS C:\windows

och sedan

copy imagehlp.dll C:\windows\system

 

Lite ringrostig i dos nu för tiden, men detta tycker jag borde fungera, åtminstone om du står i a-prompt.

Observera mellanslagen i kommandoraderna bara.

 

ha de

Amos

 

 

[CITAT]Lagen Om Korrekthet.

När du arbetar på att lösa ett problem, så hjälper det alltid om du vet svaret.[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2004-05-07 19:24:19 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...