Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Mera hårddisk

Guest idgadmin

Recommended Posts

Guest idgadmin

Tjingeling!!!!!

Har en gammal burk som jag uppdaterade BIOSen på den tiden när jag hade Win98. Då kunde jag klämma in 60 GB som max enligt moderkortet.

Nu har jag slängt ut Win98 och satt in WinXP istället. Vad händer om jag klämmer in en större hårddisk än 60 GB ?

Se till att ha SP1 ilagt men eftersom moderkorttillverkaren nu skriver att den endast pallar med 60GB, då får man helt enkelt prova med en större och se om det går..

Uppdatera Mera :)

Det beror lite på hur man gör.

Den begränsning som står angivet för ditt moderkort gäller BIOS.

Dock är det inte säkert att det går att göra en BIOS-uppgradering som löser ditt problem.

Dock, om du har kvar din nuvarande hårddisk som master, och har en större som slave så skall det fungera om du kör XP.

Anledningen till det är att både win2000 och winXP känner av vilka enheter som är anslutna.

Det innebär, att om du har en disk som BIOS kan hantera så fixa XP resten.

Ett annat alternativ är att införskaffa ett kontrollerkort.

Guest idgadmin

Tjingeling!!!!!

Jag har en 30 GB som master och en 30 GB som slave i en rack (d.v.s. den är flyttbar).

Betyder ditt svar att jag kan byta ut den flyttbara 30 GB till en större t.ex. 60 GB (vilket totalt skulle bli 90 GB på min gamla burk).

Naturligtvis har jag SP1 installerad.

Guest idgadmin

Speciellt märketdatorer som hp mfl brukar ha begränsade moderkort och är dessutom snåla med biosuppdateringar men det funkar hur bra som helst att ha en hårddisk av maxstorlek för moderkortet som master och en herrejössesdisk som slave, kör så med ME på en gammal HP, så med xp ska det inte va nåra problem.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...