Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Allvarliga hårddiskproblem!!!!


studerande

Rekommendera Poster

Har en krånglande Western Digital 250GB. Har fått en massa bluescreen b.la. vid uppstart samt att datorn bara sådär har startat om. När jag startade datorn gick det väldigt segt och slutade med bluescreen som b.la. kernel_data_not_fount, irq_not_less_or_equal...och till sist häromdan så stannade datorn vid uppstart, på svart skärm står det: Operating system not found, och sen dess startade datorn inte. Jaha, tänkte jag och skulle lägga in WinXp igen, men det gick inte. När man väljer vilken partition samt hd os:et skall installeras på, så står det vid min WD-disk att: det går inte att komma åt disken. Har även provat med checkdisk, går inte längre pga kommer inte åt disken, går ej att formatera, partition magics räddningsdisketter hittar heller ej disken, och dessutom provade jag Western Digitals egna diagnostikprogram. Sökte efter fel, hittade några men till slut stod det: too many errors contact technical support. Därefter provade jag att skriva £dubbelfnutt£zeros£dubbelfnutt£ till disken, dvs. att radera allt mha. wd-programmet, men icke sa nicke, too many errors...jag undrar om det finns något program som kan tänkas radera/fixa min disk, eller är den helt enkelt paj?? Har från början givit ifrån sig ett tinnitus-liknande ljud som jag tycker låter något högre än när disken var ny, har något läshuvud pajat??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

hej !

 

om du inte kan "tala " med din disk i DOS, ser du den i Bios setup ?

i så fall låter som din partitionstabell har crashat. problemet är: du kan inte återställa den.

mitt förslag är att du fixar en liten ny disk, där installerar du win och ett programm som heter "getdataback" på http//www.runtime.org, det finns en version för FAT32 och en för NTFS. vägledningen för programmet är även absolute beginner lämplig. koppla ut din trasiga disk, installera programmetpå den goda disken,stäng av datorn och installera trasdisken igen som slave. starta, kör programmet, det kommer att ta en bra stund (min behövde för 60 gb ca 5 timmar plus några minuter för senare scannings och organisationer). programmet simulerar en partitionstabell och visar diskinnehållet senare, så du kan kopierar över alla filer som du behöver för att kunna kopiera behöver en licenskod, annars går det inte, utan att stänga programmet, gå ut på nätet, regga dig och du få koden direkt. eftersom programmet är ganska minneskrävande, se till att verkligen bara ha det absolut nödvändigaste på din "goda" disk som är igång.

när du har säkrat (kopierat) alla dina filer, låt programmet leda dig genom de sista 2 (av 5) steg, stäng av datorn, bygg ut den trasiga disken och lägg den någonstans. chansen att du kan återanvända den för nåt annat än bokstöd är tyvärr lite. Men du kommer i alla fall åt dina filer.

hör gärna av dig om du har fler frågor..

 

mvh

kaj

 

[inlägget ändrat 2004-04-30 19:34:51 av kaj01]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, mycket riktigt så ser jag disken i BIOS-setup men får ej kontakt med den i DOS. Jag ska prova dina förslag...tack

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om disken har FAT som filsystem så kan du använda dig av det utmärkta programmet SpinRite (http://www.grc.com/spinrite.htm). Detta är ett mycket kraftfullt program och kanske kan rädda din disk.

 

"Cheating is like masturbation. Feels good while you're doing it but once you're finished it only emphasizes how empty and shallow your life really is."

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...