Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MS-DOS Compatibility Mode Problems with PCI IDE Co


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

 

Hej !

 

Jag har ett problem som till en början verkar enkelt men som har visat sig vara mycket komplicerat.

 

Vi har en gammal Packard Bell dator med Windows 98.

För att utöka kapaciteten så har jag monterat i Två extra hårddiskar, begagnade men fungerande.

Efter montage, formatering (FAT32) och ominstallation av OS började problemet.

 

Till en början är allt perfekt men när jag gör någon förändring som tvingar Windows att starta om, för att förändringen ska få effekt, så ändras någon inställning för hårddiskarna och IDE-port 2 går över till MS-DOS Compatibility Mode.

 

Jag har provat att flytta om enheterna i olika kombinationer men alltid med samma resultat.

 

Nuvarande kombo:

IDE-0 Orginal hårddisk - 6.4 GB Master jumper C:

IDE-1 Seagate ST310232A - 10.2 GB Slave jumper D:

IDE-2 Fujitsu M1624TAU - 2.1 GB Master jumper E:

IDE-3 Orginal DVD/CDROM Slave jumper Q:

 

Drivrutinen som används är "Intel 82371 AB/EB PCI Bus Master IDE Controller"

 

BIOS inställning är för alla enheter "AUTO" och "LBA=enabled"

 

Jag har redan provat FDISK /mbr utan resultat.

 

Det finns inget "NOIDE" i Windowsregistret.

 

IO.sys skapar en fil C:\Windows\IOS.log där de Två första raderna lyder:

- "ESDI data miscompare"

- "Unit number 04 going through real mode drivers"

System Information säger att den secondära IDE bus drivern har ett fel "Error Code = 10 (0xA).

 

Allt tyder på att någon inställning är fel för hårddisken på 2.1 GB men när felet uppstår så försvinner den från Device Managern.

(Unit number = enhetsbeteckningen i nummerordning med start från A:=00 dvs. E:=04)

 

Det enda sättet som jag har fått det att fungera på är genom att installera Windows på DEN hårddisken, då fungerar allt.

Men det känns dumt att sänka datorn genom att lägga systemet på den minsta och långsammaste hårddisken, dessutom en som ligger på IDE-port 2.

 

Jag har naturligtvis även skickat ett email till Packard Bells support, som de förvånande nog inte har svarat på :)

 

Det skulle vara Tacksamt med Tips om vad som kan orsaka detta eller någon ide om var och hur man ändrar inställningarna.

 

Mvh/Börje

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Gäst idgadmin

 

Tråkigt att det inte finns någon med erfarenhet av IDE SCSI interface i det här Forumet.

 

Jag har i varje fall lyckats lösa mitt problem: Bytte till en äldre version av filen ESDI_506.pdr.

(Hade från början version 4.10.1998 och bytte till version 4.00.950 troligen för Win95.)

 

Skickar med en lista med åtgärder att prova om någon annan har liknande problem.

(Rekommenderar att man gör backup på systemet innan man provar något.)

 

- Om Du har lagt till någon enhet: Kontrollera kablar och byglingar (jumpers) för Master och Slave.

- Kontrollera i BIOS (F2 eller Delete vid boot) att enheterna finns och har 32-bitars mod och LBA aktiverade.

- Skapa en DOS-diskett, boota från den och skriv "FDISK /MBR" [Enter], starta om.

- I Device Manager (Kontrollpanelen System), ta bort styrenheten för hårddiskar, starta om.

- Kör SYSEDIT (Start Run), leta efter felaktiga drivrutiner i AUTOEXEC.bat och CONFIG.sys.

- Kör REGEDIT (Start Run), leta efter "NOIDE" eller "BADIDE", ta bort de nycklarna.

- Kontrollera \Windows\IOS.log (öppnas med Notepad), första raderna talar om felet och var.

- Besök Intel och ladda ner senaste drivrutiner och fixar. (I mitt fall InfInst_ENU.exe.)

- Besök Microsoft och ladda ner upgraderingar. (I mitt fall blev det bara värre !)

- Prova att ladda hem olika varianter av ESDI_506 och testa att byta ut.

- Använd GOOGLE (eller annan sökmaskin) och sök efter information runt problemet.

- Besök flera Forum (det finns massor på Engelska), någonstans kanske Du får Hjälp.

 

Lycka Till !!!

 

Mvh/Börje

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...