Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Intallation Hårddisk


Arrowroot

Rekommendera Poster

Hej

Har ett problem med min nya hårddisk då den ente verkar vilja bli formaterad. Har en gammal 120gig Maxtor och har nu köpt till ytterligare en 160gig Maxtor. Jag använder WinXp Home. Hårddisken syns inte "i den här datan" utan bara i enhetshanteraren där det står att den fungerar korrekt. Jag antar att den är byglad som Slave.. eller bruka nya hårddiskar vara byglade som master när dom leveraras? Använder Acronis PartitionExpert men när jag försöker skapa en ny partition på den nya disken så står det bara något i stil med operativsystem fel... Hur ska jag göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska låta den göra en ny partition och sedan formatera den nya, om den äldre sitter som Master så är du tvungen att bygla den nya som slave, hur du gör för att bygla den framkommer på en etikett på HDD:n. Och sedan hur IDE kabeln ska sitta så finns det två kontakter en svart (Master) och en grå (Slave) den ska kopplas med den gråa då den nya är byglad slave 160 GB...hoppas att detta kan vara ngt på vägen..

 

Uppdatera Mera :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej... men jag är osäker på om den är byglad som slave eller inte.. IDE-kablen är slave som är i satt i den nya... problemet är att jag inte kan partionera den nya disken.... kan det vara för att den är fel byglad?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hur installeras en ny hårddisk.

I windows XP gör så här:

- Sätt jumpern på disken för antingen Master eller Slav (beroende på viken ledig plats du väljer) i ditt fall slav

- Koppla in nya hårddisken.

- Slå på datorn.

- Kontrollera så att BIOS hittar den nya disken (Om inte: aktivera så att BIOS söker efter den nya disken)

- Boota in i Windows.

- Högerklicka på "Den här datorn"

- Välj "Hantera"

- Gå in under "Diskhantering"

- Här skall den nya disken finnas.

- Högerklicka på disken och skapa en ny volym. Följ guiden för ny partition

- Högerklicka på partitionen och formatera.

- Vänta.

 

Sedan är den installerad

 

[inlägget ändrat 2004-04-21 16:54:58 av Robold]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bygeln brukar oftast sitta master när man köper den.. rådgör med butiken hur du ska bygla, annars ta dig ut på HDD:ns hemsida beroende på märket och se om det finns ngt dokument om bygling eller sök på bygling av hårddisk, men det varierar från märke till märke hur den ska byglas..

 

 

Uppdatera Mera :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej.. har nu fått igång hårddisken och kan använda den.. men det blir segt i mapparna och datorn vill hänga sig ibland... om nu hårddisken är byglad som master, skulle den gå att använda som den funkar nu? Kan trögheten bero på några drivrutiner?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...