Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Undelete program?


Ored

Rekommendera Poster

Hej!

 

Efter att jag hade en liten HD krach på en av mina partitioner (jag, kunnde inte starta på den). Startade jag om datorn med en MacOS 9.1 CD och kopierade allt från denna trasiga partitionen till en annan partition och sedan formaterade jag det trasiga partitionen och la in ett nytt operativsystem. Det dumma var att innan jag sedan skulle kopiera tillbaka allt så gjorde jag ett litet misstag nämligen den att jag råkade slänga bort den gammla systemmappen. Nu undrar jag om det finns något program som gör att jag kan få tillbaka filer jag har slängt i papperskorgen och sedan tömt?

 

Jag vet några program som klarar detta och det är bla Norton Unerase. Men det är bara en sak med det programmet det måste vara installerat i förväg och det skulle vara bra om

det inte behövdes.

 

Finns det alltså något sådant program som man inte behöver ha installerat från

början men som fungerar på samma eller liknande sätt som Unerase (att man kan ta

fram saker från papperskorgen)?

 

MVH

 

Ored

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej

Mig veterligen så ska nortons undelete-program inte behöva ha varit installerat för att hitta kastade filer. Alla kastade filer finns kvar på hårddisken (partitionen) ända tills de skrivs över på ett eller annat sätt. Om Norton Undelete-programmet varit installerat och aktivt innan filerna kastades finns de i ett speciellt register som programmet har. Detta för att underlätta sökning av raderade filer. MEN, det är möjligt att göra en djupare sökning om man inte har tillgång till detta register. Norton kontrollerar då hela partitionen/hårddisken efter raderade filer som går att restaurera. OBS, var noga med att lägga de restaurerade filerna på en annan partition! Minsta lilla förändring av den partition som de raderade filerna ligger på kan leda till att de skrivs över...

Mvh

ivanavi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju installera NUM på en annan partition (med en egen systemmapp som man startar från) eller - vilket kan vara enklast - köpa en skarp version av NUM som levereras på en startbar skiva.

 

 

"First they ignore you. Then they laugh at you. Then you win." - Mohandas K. Gandhi

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norton Utilities for Macintosh.

 

 

"First they ignore you. Then they laugh at you. Then you win." - Mohandas K. Gandhi

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...