Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorstopp


Bruno i Helsingborg

Rekommendera Poster

Bruno i Helsingborg

 

För en kort tid sedan frågade jag efter erfarenhetsmässig anledning till att en dator "stannar" flera gånger om dagen. Jag fick rådet att se efter om processorfläkten fungerade. Det gör den.

Nu har datorna beslutat sig för ett mer sofistikerat "stannande". Nu kommer ett meddelande "Cannot ope file for write". Då måste jag trycka Reset för att komma igång igen. Det är bara det att när nämnt meddelande kommer upp och jag därefter omstartat datorn så har den filen som jag arbetade med vid "stannandet" innehållet 0. Mycket orationellt när man jobbat med en hemsidesfil i fyra timmar...

Varför ???

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

jag tippar på att din hårddisk håller på att gå mot sina sista dagar... säkerhets spara allt du vill ha och prova med en annan...

asså tex. med en kompis hårddisk o se om samma problem uppstår

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bruno i Helsingborg

LoRD_Fox!

Tack för Ditt svar. Jag har köpt en ny dator för endast ca par mån. sedan, men av ditt inlägg har jag nu förstått att jag är skändligen bedragen av datorbutiken. Jag tittade på mina filer på hårddisken och fann att en mängd filer har skrivits in för 4-5 år sedan och alls icke av mej, utan av olika företag. Det finns både interna och externa brev etc.

Jag vore tacksam om Du ville tala om för mej och det går att köpa en ny ( i deeta ords eg. bemärkelse) hårddisk och sätta in även den i datorn, och sedan föra över mina filer från den tydligen väl använda hårddisken. Jag har förstås kontaktat datorfirman, och de säger: Hårddisken är ny, men vi kan byta ut den om Du kommer hit. Men jag är en gammal gubbe, pensionär sedan mer än tio år och jag orkar inte börja om från början igen efter att ha gjort det för några veckor sedan.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

 

det lättaste i detta fallet skulle vara att köpa en ny hårddisk, koppla in den istället för den gamla och installera operativsystemet på nytt och diverse program.

 

sen kopplar du in den du har nu också som slave och startar datorn. för över alla de viktiga dokumenten och sen har du det som du vill ha det.

 

men om du kan så tycker ja du ska bränna alla viktiga filer på en eller flera cd-skivor, koppla ut hårddisken och skicka tillbaka den och kräva en ny.

fast då får du ringa supporten och sä att du kräver att det görs på det sättet då du fått en 5år gammal hårddisk.

 

då insallerar du alla program på den nyinköppte hårddisken och sen lägger in filerna du brände på cd-skivan.

 

man kanske kan köra en ghost, asså ha den ena hårdisken som master o den andra som slave o föra över hela operativsystemet men vet inte riktigt hur stabilt det är när hårddisken du redan har nu är skadad.

 

Ps: nu vet vi inte om det är hårddisken som är skadad, jag kan ha fel om det så du vet de, därför tycker jag du ska försöka få en ny hårddisk gratis av datorbutiken om den du har nu är 5år gammal.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...