Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trojaner


pappis68

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har fått en trojan vid namn TrojanSpy.Win32.BiSpy.c nu undrar jag om någon vet något om denna. Har varit ute på alla stora antivirus sajter men inte hittat någon information. Jag har F-secure installerat och det är det enda program avde jag testat som hittar denna trojan, men den kan inte ta bort den. Jag har lokaliserat den på hårddisken men får hela tiden åtkomst nekad. har provat loggat in som administratör och gäst och gud vete allt. Har även provat i felsäkert läge. Kör Xp pro. Hoppas nu att någon vet något om detta och kan hjälpa mig få bort den utan att formatera om disken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för tipset. Men jag kan inte använda denna scanner då den inte är uppdaterad. Senaste uppdateringen var gjord 2003-10-**. Denna trojan kom ut först i mars i år.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tackar även dig Ebba-grön. Men den kunde inte hjälpa till heller. Men Jag har lyckats med hjälp av en kompis. Så nu är det fixat. Tack igen för era tips.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej på dig åasboe och alla ni andra som kan tänkas behöva hjälp. Var bara så glad att jag fått bort det att jag inte tänkte på att andra kanske ville veta hur vi lyckades. Det var min kompis som stod för kunnandet. Börjde med att mitt virusskydd F-secure varnade för denna trojan, men kunde inte ta bort den. Sökte febrilt över nätet efter någon eller något som kunde hjälpa mig. Men jag hittade inget som tog bort det.

Eftersom jag inte kan så mycket om datorer så fick jag en kompis som har lite mer kunskap om desssa, att komma och titta på den. Han hittade platsen där den låg, det var i system restore. Så det enda han gjorde var att gå in via kontrollpanelen, system, systemåterställning. Där klickade han i inaktivera systemåterställning och startade om datorn. Sedan efter omstart gjorde han samma sak men denna gång avmarkerade han inaktivera systemåterställning. Man kan tydligen gå via den här datorn också för att göra detta. Men då jag tagit bort den ikonen från skrivbordet så vet jag inte exakt väg för att göra detta. Kanske någon anna som vet och kan förklara det. Hoppas att du/ni blev lite klokare av detta.

 

Ha det

Pappis68

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tackar! Och grattis till det lyckade arbetet!

 

Mellan omstarterna tog han väl bort trojanen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Enligt min kompis så töms mappen helt vid omstarten. Så jag hoppas att han har rätt. Jag har iallafall inte fått någon mer varning från mitt virusprogram.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Åsaboe

 

Jag tror att det fungerar så, att just för att viruset låg i "system restore-mappen", så kan inte antivirusprogrammet ta bort det. Fråga mig inte varför, men jag har läst detta på flera ställen.

 

När man sedan avaktiverar systemåterställningen, startar om, aktiverar igen och startar om, så försvinner/raderas alla lagrade systemåterställningspunkter.

Däribland även den som den lagrade trojanen befinner sig i. Den raderas helt enkelt.

 

Detta är vad jag har hört i varje fall.

 

ha de

Amos

 

tillägg

Ni kom visst på det sjäva, jag skriver tydligen inte så speciellt snabbt

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2004-04-18 23:31:52 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...