Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telefoni via bredband +Router problem.


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Familjen har skaffat bredbandstelefoni och då kopplar man TP-kabel 1 från vägguttaget till telefonroutern och sen vidare genom TP-kabel 2 till routern och från routern till de datorer man har i nätverket.

Detta fungerar inte, jag kommer inte online, får ingen ipadress, gateway etc.

Antar att det är portar i routern som måste öppnas men jag har ingen aning om vilka? Supporten på BBB struntar i router frågor och jag hittar inte så mycket på www.dlink.com ...

 

Har en D-link 604 router och använder windows XP på "huvuddatorn".

 

Om nån vet så maila gärna mig eller svara på inlägget här. :)

 

Med vänliga hälsningar

 

//Fegge!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall inte behöva göra några inställningar i routern.

 

Har du haft det inkopplat utan router innan?

Om du har haft det och det har fungerat då, så är det troligtvis så att Bredbandsbolaget lagrar MAC-adressen(nätverkskortets unika id).

 

Då behöver man uppdatera det, och det kan antingen göras av BBB eller genom att man pingar deras server.

 

Sen gäller det att man gör rätt inställningar i routern.

Det skall vara de inställningar som står på det papper du har fått av BBB.

 

Vidare gäller det att man har rätt kablar, sk "raka" kablar.

Det brukar vara så att om det är en "korsad" kabel, så är det med färgade kontakter och en "rak" har ofärgade.

 

Så jag får be om lite mer info för att kunna svara bättre...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Japp, jag har haft det inkopplat innan med router och utan. Först utan sen fick lillebror dator och då köpte vi router som vi kopplade in och det fungerade.

Nu fick vi den här telefongrejjen då och det går inte att komma online när den är inkopplad till routern ( WAN porten ).

 

Hur uppdaterar jag MAC-adressen gentemot BBB ?

 

Alla kablar är raka TP-kablar, inga korsade. Antar att det inte ska vara några korsade kablar heller.

 

DI-604 heter min router och om jag ska ställa in nånting vad är det då jag ska göra?

 

Du får gärna berätta vad du vill veta så kan jag skriva ned allt jag kan och vet. =)

 

//Fegge!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skall vi se så att jag är med..

 

I telejacket(1:a jacket) har du kopplat in modemet.

Du har en kabel från modemet till routern, och sedan 1 kabel till varje dator.

 

Har du fler prylar inkopplade, och i så fall vad?

 

Kontrollera så att inställningarna i routern överrensstämmer med de uppgifter du har fått av BBB.

 

Prova sedan med att pinga deras gatewayserver.

IP-adressen till den bör stå i dina papper...

 

Öppna kommandotolken, Start -> Program

-> Tillbehör -> Kommandotolken.

Skriv, utan fnuttar,

"ping aaa.bbb.ccc.ddd" och tryck enter.

Byt ut aaa.bbb.ccc.ddd till de siffror som är till BBB's gatewayserver.

 

Du kan även prova med att stänga av routern en stund, och sedan starta den igen.

 

Det jag behöver veta är:

Vad har du för utrustning, och i vilken ordning är det kopplat?

 

Har du det kopplat enligt följande:

Telejack->modem->router->datorer?

 

Har du konfigurerat datorerna för statiska IP-adresser(fasta) eller dynamiska IP-adresser(bestäms av routern)?

Har du motsvarande inställningar i routern?

 

Fler frågor kommer...

Skall bara komma på dom..*ler*

Just nu är jag lite trött.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Hej igen! =)

 

Det är kopplat följande :

Vägguttag( BBB 10mbit = Bara ett jack. ) --> TelefonModem --> ROUTER --> 2 kablar till respektive dator.

 

Har ställt in på dynamisk erhållen ip adress, för man får ip dynamisk och jag tror inte det är fasta ipadresser.

 

Utrustning : Telefonmodem=Cisco modem

Router : D-link 604 Broadbands gateway

BBB 10-mbit "våningshus" ett uttag i väggen.

P4 med winXP.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

En sak till, nu när jag svarar på dessa inlägg och så, så använder jag inte routern för det fungerar inte då. Utan om jag kopplar , från 1.Väggen

--> Telefonmodemet --> Datorn. Då fungerar det. Men inte om jag vill använda routern, då får den inga adresser nämligen. Till routern. Där felet ligger. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK..

 

Gör så att du provar med att använda den kabel som är till din brors dator, koppla den mellan modem och router.

 

Koppla in din dator "som vanligt" i routern.

 

Gå igenom inställningarna i routern så att dom stämmer.

 

Öppna kommandotolken och pinga så som jag skrev innan.

 

Om du inte har IP-adressen till deras gateway tar du reda på den först, innan du kopplar om.

 

Det gör du genom att öppna kommandotolken nu, och skriva ipconfig /all alternativt winipcfg /all.

Skriv upp IP-adressen så att du får det rätt sedan.

 

Du kan även prova med att göra en fabriksåterställning av routern genom att trycka in den lilla knappen bak på, men då får du knappa in uppgifterna igen.

 

Om din dator efter detta får kontakt med Internet genom routern så behöver du en annan kabel mellan modem och router.

 

Då kan du ta "orginalkablen" och hålla kontakerna sidan om varandra, så att "pregen"(låset) är neråt.

Titta sedan på trådarna.

Om alla färger kommer i samma ordning på båda är den rak, och då skall du ha en korsad.

Om det skiljer någonstans(vilket är det troligaste i så fall) så är den korsad, och du skall ha en rak.

 

Men prova med att använda din brors kabel mellan modem och router, samt pinga gatewayservern så att den uppdateras.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Jag tror jag får prova med lite andra kablar så får vi se vad som händer?

Jag återkommer när jag provat med att dra en korsad från "telemodemet" till Routern och en vanlig rak. Se om det är nåt som hjälper... ;)

 

Tack så länge!

 

//Fegge!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla så att routern har DHCP aktiverat. Kolla också att eventuell kryptering mellan dina datorer och routern är lika. Det är också viktigt att routern och nätverkskorten sänder på samma kanal. Om du har en mjukvarubrandvägg så måste du se till att routern plus dina övriga datorer ingår i det ip-adress intervall som gäller.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tele2 har också bredbandstelefoni

men där skall telefon dosan kopplas i

routern som datorerna använder

(d-link604) och därifrån till

telefonen, men det kanske är ett annat system ..

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...