Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svar på frågor, som är för svåra !


nqt

Rekommendera Poster

Jag har två frågor som ni ej besvarat och det kanske beror på att problemen är olösliga ?

Men det vore bra att får veta om så är fallet och jag ej kan förvänta mig något svar.

Det gäller: Flash Player och Bingolottos Företagsjakt samt Återställnin ,Win 98, via dos där datumet helt blivit fel

MVH

Gunnar Nt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller tiden i Win98, så kan du göra ändringarna i Windows.

Då uppdateras BIOS, eftersom det är där som Windows hämtar uppgifterna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag brukar rensa Tempfiler med jämna mellanrun,men hade tydligen missat. Tack för hjälpen, nu funkar Bingolotto

Gunnar Nt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för rådet, men hur gör jag praktiskt ? går in i utforskaren och sedan Windowspärmen men sedan ?

Gunnar Nt

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det är den vanliga tiden i Windows du vill ändra.

Det gör du genom att högerklicka på klockan nere till höger, och välja "Justera datum och tid".

 

Är det något annat får du återkomma.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Menar du att registerbackuperna visar fel tid trots att du har rätt tid i Windows??

Det verkar faktiskt konstigt.

 

Lite om registerbackuppen.

 

1. backupfilerna ligger i C:\WINDOWS\SYSBCKUP som cab-filer. Där kan du även titta på datum på dom.

 

2. Normalt skapas en backup första gången datorn startas på dygnet. Det lagras 5 sådana backuper (5 dygn)

Du kan ändra så att det skapas fler backuper, ända upp till 99 st (99 dygn). Görs i

C:\WINDOWS\scanreg.ini

Där det står........

 

ScanregVersion=0.0001

MaxBackupCopies=5

 

kan du ändra valfritt antal upp till 99

 

Sedan kan du även manuellt skapa en sådan backup av registret.

"start-program-tillbehör-systemverktyg-systeminformation-verktyg-registerscanner"

 

Det som jag ej förstår med dessa manuella backuper är att när man gör en

Scanreg/restore

så står det "ej startat" på dessa, medans det står "startat" på dom som Windows framställt på egen hand.

Vet ej varför det är så, och har aldrig använt någon som det står "ej startat" på.

 

ha de

Amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för den trevliga informationen men huvudfrågan återstår:

Hur gör jag för att få vettiga filer i scanregrestore ? Jag får frågan : välj

enav cabfilerna och cabfileran är:

05-03-26 startad

05-03-25 "

05-03-23 "

05-03-22 "

Detta är ju befängt- ett år fram i tiden.

Förklara för mig hur jag enkelt kan få riktiga tider :04-04-19 osv

MVH

Gunnar Nt

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej

 

Har du kollat det som Mij skriver, att Windowsklockan verkligen är RÄTT inställd. Högerklicka på klockan nere till höger och sedan "justera datum/tid".

Cabfilerna får nämligen det datum som den klockan är inställd på. Den kanske står ett år fel (2005)

 

Om den är rätt inställd, så prova med att manuellt skapa en cab-fil enligt min instruktion i förra inlägget.

 

Starta sedan scanreg/restore och se hur det datumet blev.

Om du gör det idag, så borde resultatet bli

04-04-18 ej startat

 

Testa först detta

 

ha de

Amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2004-04-18 17:55:49 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sparat kopior av registret då "tiderna" fungerade. Kan jag lägga tillbaka dett iregistret uta problem med nuv program mm

Gunnar Nt

 

[inlägget ändrat 2004-04-18 21:48:25 av nqt]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej

 

Jag förstår inte din fråga. Lägga tillbaka "vadå för något" i registret.

 

När du kör en scanreg/restore, så ersätts HELA registret med en äldre backup av registret.

Om du gjort några inställningar i OS under mellantiden, så kommer dessa (de flesta i varje fall), att återgå till som det var i det register du återställer.

Om du installerat några program under mellantiden, så kommer de som har referenser (nycklar) i registret troligen ej att fungera, efter att du gjort en scanreg/restore.

 

Är det detta du frågar om????

 

Amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2004-04-18 22:19:32 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Klockan är rätt inställd-

Att manuellt skapa en cabfil enl dina instruktioner har jag försökt.

När jag kommit till registerscanner i systemverktyg osv får jag beskedet att registret är korrekt och frågan "vill du skapa en kopia ändå". Vadgör jag då ?

En annan fråga du nömner i ett annat sammanhang att backupfilerna ligger i C:\WINDOWS\SYSBCKUP". Den filen kan jag ej hitta. är det en dold fil ? och hur hittar jag den i så fall

MVH

Gunnar Nt

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej

 

Sysbckup är en dold mapp som innehåller cab-filerna från registerbackupen. Den skall innehålla filer från dom 5 senaste datumen i tur och ordning. Om den inte innehåller dom 5 senaste datumen från dags dato räknat, förutsatt att du startat datorn dom dagarna, så fungerar inte den automatiska backupen.

 

För att se den (mappen), så går du till "mappalternativ" och under "visning" bockar i att dolda filer och mappar skall visas. Tryck sedan "verkställ och Ok.

 

Sedan om du i systemverktyg och registerscanner väljer att skapa en kopia, så borde du i mappen Sysbckup upptäcka att denna kopia blivit skapad. Det ser du på datum och klockslag för filen.

Det är dessa filer som det sedan i Scanreg/restore står "ej startat" på. Jag vet som jag sa förut inte varför det står så, och jag har aldrig använt någon sådan fil till återställning. Men jag tror att det beror på att den ej blivit använd för att starta Windows med, i motsatts mot dom backuper Windows automatiskt gör vid uppstarten en gång varje dygn. Det betyder troligen inte att det är något fel på dom.

 

Läs mer om det i länken här.......

http://www.wintrouble.net/discus/messages/53/137.html

 

Men det viktiga är väl att den automatiska registerbackupen fungerar. Och där kan du ju i C:\WINDOWS\scanreg.ini

även ändra hur många sådana backuper som du vill skall lagras.

 

ha de

Amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2004-04-20 12:30:36 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått ett litet "tids-klockproblem" på min nya dator med Win XP. Klockan saktade av. "Bengtis" gav mig rådet att byta batteri på moderkortet, Det hjälpte-batteriet var tydligen för gammalt och svagt. Kanske värt ett försök att byta batteri på min dator med Win98, som är betydligt äldre och batteriet då troligen mycket svagt ? Detta istället för att gå in i filerna och ändra enlit ditt förslag ?

MVH

Gunnar Nt

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Jovisst, förutsättningen för att det hela skall fungera är ju att klockan går rätt.

Det jag skriver om är ingen kompensation för en felgående klocka, tvärtom den måste fungera tillfredsställande.

 

Det jag skriver om är helt enkelt bara om hur principen för manuell och automatisk registerbackup fungerar.

 

När det gäller den automatiska backupen (ej den manuella), så ser jag att jag glömt nämna en sak.

Den måste nämligen finnas med i Autostarten.

Kolla i ´´start-kör´´ skriv där ´´msconfig´´ tryck OK. Gå sedan till fliken ´´autostart´´´. Maximera dialogrutan.

 

Du skall där hitta en post som heter

ScanRegistry register(maskinkörning)

kommandot är

C:\windows\scanregw.exe /autorun

 

Den rutan till vänster om detta skall vara ibockat. Om den inte är det, eller om posten ej finnes, så fungerar icke den automatiska registerbackupen.

 

ha de

Amos

 

 

[CITAT]Lagen Om Korrekthet.

När du arbetar på att lösa ett problem, så hjälper det alltid om du vet svaret.[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2004-04-27 23:03:16 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tid-klockproblemet

Tack för dina kommentarer

Jag har alltså låtit byta batteriet på moderkortet i min WinXP-dator eftersom garantin gällde där

Jag fick kommenteran av firman att det inte bara är att byta batteriet

Ändringar måste göras i BIOS. Kanjag fixa det själv på min Win98 dator (jag är ju smålänning9 eller måste jag lämna in denockså ?

Gunnar Nt

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej

 

Jag har aldrig själv bytt batteri, så det är mer än vad jag vågar svara på.

 

Kanske någon annan vet bättre.

 

ha de

Amos

 

 

[CITAT]Lagen Om Korrekthet.

När du arbetar på att lösa ett problem, så hjälper det alltid om du vet svaret.[/CITAT]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det man kan behöva göra i BIOS, är att "återställa" de inställningar som man eventuellt har ändrat tidigare.

 

Om du inte har ändrat något i BIOS, så spelar det ingen roll.

 

Om man vill så kan man ändra tid och datum i BIOS, men mer behövs inte (normalt sett).

 

För att byta batteri:

Drag ur strömsladden, och tag av sidan på lådan.

 

Leta upp batteriet.

Tag försiktigt ut det, och tag med det till affären.

Det är viktigt att du får ett likadant.

På alla batterierna står det en typbeteckning, och det är den man går efter.

 

När du startar din dator (efter att ha bytat batteriet) så står det under uppstarten "Press F2 to enter setup".

F2 kan vara någon annan tangent, som Esc, Del, F10....men det står.

 

Om du hinner så trycker du på den tangent som anges, och du är inne i BIOS.

Där får man sedan leta upp "Time" och "Date" och ändra dessa.

 

Dock kan man göra detta i Windows när datorn har startat, under förutsättning att inte ett felaktigt datum hindrar vidare uppstart.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Jag återkommer till frågan om felaktiga tidsangivelser när jag försökeranvända restore i Win 98.

Klockan går rätt.

Förhållanden var följane:Jag upptäckte för någon dryg månad sedan att klockan ändrat sig-varför vet jag ej-och rättade till den. Sedan har den gått helt rätt. Jag har ej trots era olika råd kunnat rätta till angivelsen av de återställningstider som finns i £dubbelfnutt£restore£dubbelfnutt£ och som alla anger 05-03-14 0ch tre till följande dagar. Helt märkligt ju. Jag funderar på om det hjälper att byta batteri för klockan . men den funkar ju korrekt.

Jag har via Cd-writer plus, som jag har återställt datorn (ett antal brända säkerhetsskivor9 ca två månader tillbaka, men den tokiga tidsngivelsen för £dubbelfnutt£restore£dubbelfnutt£ ligger kvar. Märkligt, registerfel ?

MVH

Gunnar Nt

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej nqt

 

Jo det verkar ju konstigt, har du kollat så den automatiska registerbackuppen fungerar. Det jag skrev om >Msconfig< i ett av mina tidigare inlägg.

 

I övrigt kan du ju även kolla

 

1. att klockan förutom rätt klockslag också visar rätt år, månad och dag. (har du säkert redan gjort antar jag)

2. Att en skapad fil får rätt >skapelsetid<. Skapa t.ex en Wordfil och spara den någonstans. Se sedan om den har fått rätt år, månad, datum och klockslag.

3. Skapa en manuell >restore-punkt<. "start-program-tillbehör-systemverktyg-systeminformation-verktyg-registerscanner"

Kolla sedan i C:\WINDOWS\SYSBCKUP och se om det skapats någon ny cab-fil där.

4. Om det gjort det, så jämför datumet med hur det ser ut i dosläge i Scanreg/restore.

 

Börja med det och berätta sedan exakt hur det fungerar punkt för punkt.

 

ha de

Amos

 

 

[CITAT]Lagen Om Korrekthet.

När du arbetar på att lösa ett problem, så hjälper det alltid om du vet svaret.[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2004-05-29 00:12:03 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...