Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Montera extra nätverkskort


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej!

I väntan på en router hade jag tänkt montera ett extra nätverkskort i min nya dator så jag kan koppla den till en annan dator jag har. Det är ju inga problem att sätta in nätverkskortet i ett ledigt PCI-fack men det jag undrar över är den lilla WOL-kabeln som finns med i paketet. Hittar ingen WOL-kontakt på mitt moderkort. Måste jag använda den kabeln eller funkar det ändå? Och vad är WOL till för något?

Hälsningar

Catarina

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WOL betyder Wake-On-Lan. Alltså möjlighet att väcka datorn via en signal från ett nätverkskort.

Fungerar hur bra som helst utan denna funktion/anslutning. Jag har aldrig använt den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning om vad WOL-kabel är förnånting. Men jag antar att ditt nätverkskort har en kontakt av model RJ-45 och i så fall så skall det väl bara vara att använda vanlig tp-kabel. Tänk på att kabeln skall vara korskopplad, dvs att stift 1 på ena kontakten går till stift 8 på den andra kontaktan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Då får jag nog inhandla en ny kabel för jag antar att de vanliga kablarna jag har från kabelmodemet till datorerna inte är korsade.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

En sista fråga bara: om jag kopplar in switchen mellan datorerna, går det och ska kablarna vara okorsade då? Då slipper jag nämligen köpa nya kablar. Datorerna står en bra bit ifrån varandra och jag behöver säkert 15 m kabel.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag kopplar in switchen mellan datorerna, går det och ska kablarna vara okorsade då?

Har själv en router/switch/modem och till den är det raka kablar från varje dator.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...